Total Pageviews

Thursday, 2 April 2015

Melayu Wasted Talent

Cuba engkau perati budak Melayu.Aku rasa masalah Melayu bukan pasal mereka bodoh semata mata.Aku jumpa ramai Melayu cerdik.Tapi mereka tak guna bakat yang ada.Setiap manusia lahir dgn bakat samada pada tangan,kaki,badan,suara,jiwa dll.Mcm aku,suara sedap,boleh main alat muzik,boleh melukis,boleh main bola,boleh menulis,bersajak dan ada seni maki orang.Tapi waktu kecik Ustaz Melayu bgtau mak aku, cakap muzik tu haram.Terbantut bakat aku untuk jadi penyanyi dan guitarist.Kalau tak engkau semua dah ada CD aku kat rumah.Bila nak melukis,Ustaz Melayu cakap lukis manusia ada kaki tangan complete body tu haram.Nanti diakhirat lukisan tu akan mintk roh pada engkau.Lalu aku pun takut,kensel cita cita aku.Jadi player bola pun ustaz marah dulu,suruh pakai seluar panjang.Ini bukan main galah panjang la Ustaz,ini sukan dunia.

Ada budak Melayu badan besar tegap tapi kerja jaga tol,patutnya mereka jadi wrestler atau bouncer.Ada budak Melayu pandai repair kereta motor tapi mak ayah suruh kerja gomen,katanya hidup terjamin.Ada budak Melayu pandai bertukang tapi dihantar sekolah tahfiz.Ini semua pasal Melayu tak tahu analisa bakat anak anak,tak tahu menilai kemahiran budak budak.So bakat bakat yg berguna untuk manusia hilang kerana kebodohan kita sendiri.Bagi mereka cukuplah anak anak hidup ada pendapatan yg selamat,boleh berjimak 3x seminggu,boleh mengaji quran,besarkan anak anak,dapat cucu kemudian kojol.Itu je...

"People should do what they do best"

No comments:

Post a Comment