Total Pageviews

Tuesday 28 April 2015

Melayu Mencari identiti Baru - Bhg 2

MELAYU MENCARI IDENTITI BARU

Bahagian II

Pada asalnya, perlembagaan negara dibina atas nilai-nilai sekular. Melayu elit didikan British yang memerintah sepeninggalan British itu semuanya Melayu sekular. Ini memberi peluang pada kebangkitan parti Islam untuk memenangi hati golongan konservatif. Percakaran ini berterusan, dalam mana dua jenis Melayu ini berebut sokongan Melayu. Berdekad lalu kita mula menyaksikan Islamisasi yang lahir dari golongan pemerintah. Maka sekarang wujud dua golongan Islamis. Agenda mensinonimkan Melayu dan Islam diteruskan.

Ini memberi kekebalan kepada Melayu. Kalau Melayu dikritik, maknanya Islam juga digugat. Tidak semena-mena institusi diraja juga digugat. Pemomokan ini dimain-mainkan oleh golongan pemerintah dan kadangkala politikus pembangkang sendiri. Kadang kau melihat pemerintah begitu Islamik dan kadangkala sebaliknya. Benda ni bermusim. Semuanya ditentukan oleh arah angin undi Melayu.

3 R : race, royalty and religion menjadi kad kuasa bagi elitis Melayu. Orang miskin Melayu digunakan dengan memainkan sentimen mereka, menanam dalam-dalam 3R ini sebagai jati diri mereka. Sedangkan mereka terus dipijak dari sudut ekonomi. Musuh-musuh dalaman dicipta untuk mengekalkan kesatuan Melayu (dalam erti kata lain merebut undi Melayu), di balik slogan-slogan palsu integrasi perkauman, kaum Melayu terus dilaga-lagakan dengan bangsa lain dan agama lain, untuk mencipta ketakutan dalam diri Melayu. Sedangkan Melayu elitis bersekongkol dengan Cina elit dan India elit mengaut hasil untung negara.
Bersambung.

No comments:

Post a Comment