Total Pageviews

Tuesday 28 April 2015

Melayu Mencari Identiti Baru - Bahagian 1

Bahagian 1

Melayu dalam era pencarian identiti baru.

Memang, identiti masyarakat berevolusi sejajar dengan perkembangan persekitaran. Ini juga sering didorong gagasan politik penguasa, yang lazimnya bermotifkan ekonomi. Gagasan ini akan didokong golongan akademia kerajaan, penggubal polisi sosial, ekonomi, pendidikan, badan otoriti agama sampailah ke macai-macai murahan sayap kanan yang berdemo sambil pakai rayban pasar malam dan baju polo, yang biasanya tak tahu menahu urusan atasan, dan didorong emosi dan imbuhan wang yang seciput. Emosi golongan macai ini dipergunakan sebaik-baiknya oleh golongan yang lebih licik dan cerdik daripada mereka. Mereka sendiri pun seakan tidak sedar yang mereka tertindas dari sudut ekonomi. Kalau mereka sedar pun, mereka tidak sedar siapa penindas. Cara mudah menggunakan mereka adalah mencipta 'musuh-musuh' untuk mereka perangi. 'Musuh-musuh' ini walaupun seringkali berguna pada kerajaan dalam masa-masa tertentu mereka perlu dikambing hitamkan atau diperangi, dan mereka tidak dapat diperangi secara terang-terangan. Kalau kau pernah main catur, faham lah kau apa fungsi 'pawn'.

Penting untuk penguasa mempergunakan 'bangsa' majoriti. Suku-suku serumpun ini yang asalnya punya keunikan tersendiri dibentuk menjadi satu, menjadi sebuah bangsa untuk menguatkan kepentingan ekonomi golongan yang memerintah mereka. Diseragamkan ke atas mereka akan agama, bahasa, cara pandang dunia, tradisi dan nilai-nilai tertentu yang dimana kadangkala kesusasteraan pun dimanipulasi untuk tujuan penyeragaman tadi. Ianya tidak dikerah tapi berlaku secara gradual dan halus. Lama-kelamaan cara berfikir bangsa ini pun sudah ada keseragaman. Nampaknya serba indah seolah-olah suku-suku ini ada kesatuan, dan bukankah kesatuan ini bagus?

Tapi wujud persoalan, mereka ini disatukan demi siapa? Kenapa setelah disatukan pun majoriti mereka kekal ketinggalan dari sudut pendidikan dan ekonomi? Kenapa kekayaan terus berpaksi pada golongan elit di antara mereka? Jurang miskin kaya antara anggota bangsa yang dibentuk ini pun bukan sedikit.
Setelah suku-suku ini disatukan menjadi satu bangsa besar, mereka masih digula-gulakan dengan hiburan picisan dan digugat dengan masalah-masalah yang sebenarnya bukan masalah mereka pun. Autoriti dan jentera politik pembangkang kedua-duanya bermain tarik tali memperbodohkan bangsa ini yang terus-menerus layu, paranoid, hostile, dan kekal gagal diperkasakan dari sudut ekonomi.

Bersambung.

No comments:

Post a Comment