Total Pageviews

Tuesday 14 April 2015

Melayu Consumerist

Aku nak je tulis pasal bagaimana Melayu dibodohkan dengan budaya konsumeris dan label-label bertopengkan agama. Tapi kan, punya la dungu puak ni, kau cakap A dia cakap Z.

Contoh pasal posting tudung tu. Aku tak rasa Melayu baca pun apa yang ditulis tu. Tak kan lah bodoh sangat dia ni dah baca pun tak faham. Untuk bersangka baik, maka aku simpulkan yang dia tak baca.

Kaki sentap gila babi Melayu ni. Nampak perkataan Melayu ja, nampak perkataan tudung ja, "hah! Dia hina Islam". Repot! Aku cerita pasal bagaimana tudung tu dikomoditasikan untuk keuntungan, bagaimana obsesi pada yang zahir membuatkan Melayu hilang ajaran spiritual, dan stigma masyarakat pada orang tak bertudung, dia persetankan saja. Ke dia betul-betul tak faham? Biasanya dungu-dungu macam ni lah yang dikudakan macai-macai politik untuk wujudkan suasana  kacau-bilau.

Melayu macam ni nak bercakap dengan cara yang membina? Aku tengok muka-muka kau tak ada pun dekat page-page Think Tanks di Malaysia ni. Kalau ada pun, untuk maki hamun tuduh orang liberal lah apa lah. Jujur dengan diri kau lah Melayu, satu tahun berapa buku kau baca? Berapa banyak forum ilmiah kau pergi? Berapa jurnal dan makalah ilmiah kau kumpul dan telaah, dan berapa ramai orang kau jumpa untuk berdialog? Betul kelakar lah kau ni. Eh jangan, Melayu tak perlu buat semua tu, semuanya sudah ada dalam darah Melayu.

Kau nak orang jaga hati kau je kan, Melayu? Alolololo...manja macam shialll. Meh cium sikit.

No comments:

Post a Comment