Total Pageviews

Tuesday, 28 April 2015

Melayu Mencari identiti Baru - Bhg 2

MELAYU MENCARI IDENTITI BARU

Bahagian II

Pada asalnya, perlembagaan negara dibina atas nilai-nilai sekular. Melayu elit didikan British yang memerintah sepeninggalan British itu semuanya Melayu sekular. Ini memberi peluang pada kebangkitan parti Islam untuk memenangi hati golongan konservatif. Percakaran ini berterusan, dalam mana dua jenis Melayu ini berebut sokongan Melayu. Berdekad lalu kita mula menyaksikan Islamisasi yang lahir dari golongan pemerintah. Maka sekarang wujud dua golongan Islamis. Agenda mensinonimkan Melayu dan Islam diteruskan.

Ini memberi kekebalan kepada Melayu. Kalau Melayu dikritik, maknanya Islam juga digugat. Tidak semena-mena institusi diraja juga digugat. Pemomokan ini dimain-mainkan oleh golongan pemerintah dan kadangkala politikus pembangkang sendiri. Kadang kau melihat pemerintah begitu Islamik dan kadangkala sebaliknya. Benda ni bermusim. Semuanya ditentukan oleh arah angin undi Melayu.

3 R : race, royalty and religion menjadi kad kuasa bagi elitis Melayu. Orang miskin Melayu digunakan dengan memainkan sentimen mereka, menanam dalam-dalam 3R ini sebagai jati diri mereka. Sedangkan mereka terus dipijak dari sudut ekonomi. Musuh-musuh dalaman dicipta untuk mengekalkan kesatuan Melayu (dalam erti kata lain merebut undi Melayu), di balik slogan-slogan palsu integrasi perkauman, kaum Melayu terus dilaga-lagakan dengan bangsa lain dan agama lain, untuk mencipta ketakutan dalam diri Melayu. Sedangkan Melayu elitis bersekongkol dengan Cina elit dan India elit mengaut hasil untung negara.
Bersambung.

Melayu Mahu Masuk Syurga

Melayu, tak salah kau nak masuk syurga. Kalau kau nak masuk neraka jahanam sekalipun, itu memang lantak kau. Hampir semua agama ada konsep buat baik balasannya baik. Mereka ada versi balasan masing-masing. Tapi balasannya tu macam mana mungkin terpulang pada persepsi si pembuat baik sebenarnya.
Bagi Melayu, kalau orang 'kapir' buat baik perbuatannya sia-sia. Perkataan 'sia-sia' yang digunakan Melayu ni memang menarik bila kau amati. Bila kau tanya betul-betul Melayu ni, tahu lah kau bahawa sia-sia tu maksudnya tak dapat masuk dalam akaun pahala, dan tak dapat masuk syurga. Muslim di seluruh dunia ada pemahaman yang lebih baik pasal istilah buat baik, niat pelaku dan hasil kebaikan tadi, malah arah tuju pelaku setelah kematiannya.Tapi kau kena faham. Quran diturunkan kepada Melayu. Islam lahir di kalangan Melayu.

Melayu selalu ada interpretasi sendiri tentang agama. Tak kan ini pun kau tak tahu?
Sidang Melayu sekalian. Orang yang selalu berbuat baik tak kira agamanya apa, orang sekeliling akan menghormatinya, meneladaninya, mahu berbuat baik sama atau lebih, malah akan membalas juga perbuatan baik pelaku pertama tadi. Ini selanjutnya melahirkan persekitaran yang lebih baik, masyarakat yang lebih baik. Cuma kau perlu ingat baik buruk itu subjektif, ia mengikut masyarakat yang mana kau hidup di dalamnya. Dalam masyarakat majmuk negara, penting untuk buka minda tu lebih sedikit. Dalam keadaan macam ni pun, common sense dan moraliti universal sentiasa wujud maka janganlah gelabah, Melayu.
Orang ke syurga atau tidak, bukan urusan Melayu. Bila Melayu nak faham benda ni? Esen perbuatan baik adalah supaya manusia itu sedar kemanusiaannya, menolong diri dan membantu manusia lain. Perbuatan sebegini tidak pernah sia-sia. Tamadun manusia terbentuk dengan kerjasama umat manusia. Kau mampu hidup sekarang ni pun sebab dunia belum betul dihancurkan lantaran wujudnya kerjasama orang terdahulu dan orang di sekeliling untuk menjaganya. Selagi kau hidup di dunia, hargai nilai-nilai ini. Jangan sibuk orang masuk mana lepas mati. Bukan urusan kau, Melayu.

Ya, berbuat baik itu sendiri pun, tidak semestinya suruhan agama semata. Manusia ada akal rasional, ada kesedaran kendiri, ada emosi yang melahirkan sifat belas kasih, digabung dengan akal fikiran yang membuat mereka saling menghormati sesama sendiri.

Melayu Mencari Identiti Baru - Bahagian 1

Bahagian 1

Melayu dalam era pencarian identiti baru.

Memang, identiti masyarakat berevolusi sejajar dengan perkembangan persekitaran. Ini juga sering didorong gagasan politik penguasa, yang lazimnya bermotifkan ekonomi. Gagasan ini akan didokong golongan akademia kerajaan, penggubal polisi sosial, ekonomi, pendidikan, badan otoriti agama sampailah ke macai-macai murahan sayap kanan yang berdemo sambil pakai rayban pasar malam dan baju polo, yang biasanya tak tahu menahu urusan atasan, dan didorong emosi dan imbuhan wang yang seciput. Emosi golongan macai ini dipergunakan sebaik-baiknya oleh golongan yang lebih licik dan cerdik daripada mereka. Mereka sendiri pun seakan tidak sedar yang mereka tertindas dari sudut ekonomi. Kalau mereka sedar pun, mereka tidak sedar siapa penindas. Cara mudah menggunakan mereka adalah mencipta 'musuh-musuh' untuk mereka perangi. 'Musuh-musuh' ini walaupun seringkali berguna pada kerajaan dalam masa-masa tertentu mereka perlu dikambing hitamkan atau diperangi, dan mereka tidak dapat diperangi secara terang-terangan. Kalau kau pernah main catur, faham lah kau apa fungsi 'pawn'.

Penting untuk penguasa mempergunakan 'bangsa' majoriti. Suku-suku serumpun ini yang asalnya punya keunikan tersendiri dibentuk menjadi satu, menjadi sebuah bangsa untuk menguatkan kepentingan ekonomi golongan yang memerintah mereka. Diseragamkan ke atas mereka akan agama, bahasa, cara pandang dunia, tradisi dan nilai-nilai tertentu yang dimana kadangkala kesusasteraan pun dimanipulasi untuk tujuan penyeragaman tadi. Ianya tidak dikerah tapi berlaku secara gradual dan halus. Lama-kelamaan cara berfikir bangsa ini pun sudah ada keseragaman. Nampaknya serba indah seolah-olah suku-suku ini ada kesatuan, dan bukankah kesatuan ini bagus?

Tapi wujud persoalan, mereka ini disatukan demi siapa? Kenapa setelah disatukan pun majoriti mereka kekal ketinggalan dari sudut pendidikan dan ekonomi? Kenapa kekayaan terus berpaksi pada golongan elit di antara mereka? Jurang miskin kaya antara anggota bangsa yang dibentuk ini pun bukan sedikit.
Setelah suku-suku ini disatukan menjadi satu bangsa besar, mereka masih digula-gulakan dengan hiburan picisan dan digugat dengan masalah-masalah yang sebenarnya bukan masalah mereka pun. Autoriti dan jentera politik pembangkang kedua-duanya bermain tarik tali memperbodohkan bangsa ini yang terus-menerus layu, paranoid, hostile, dan kekal gagal diperkasakan dari sudut ekonomi.

Bersambung.

Melayu Mudah Terpesona

Kalau engkau nak cuba tipu Melayu dengan berkesan,engkau guna terma terma Arab.Kalau nak jual daging babi sekalipun,kau tulis pada bungkus babi tu Wal Khinzir Halalan Toiyiban.Make sure tulisan Jawi.Kalau tin Carlsberg tulis Jawi,Al Araki Wal Nikmati..aku percaya Melayu akan beli dan minum bertin tin.Melayu pantang nampak tulisan jawi,disangka semuanya halal dan Islamik.Kalau nak jual insuran atau hire purchase,syarat-syarat perjanjian pun gunakan terma Arab.Al Mudhoroboh Wal Gila Babas,Al Bai Bitaman Ajil Wal Bhai Bitamin Ajal,kemudian kau gunakan serba sedikit kata kata manis spt Insyaallah,Masyaallah,Alhamdulillah,Bismillah bila bercakap..nescaya engkau boleh buat sale.Kalau lagi baik,gambar bisnes kad engkau tu letak muka engkau pakai kopiah,baju putih.Kalau engkau ada janggut,simpanlah janggut.Ini utk aksesori engkau berniaga tau.Insyaallah ramai lah engkau dapat pelanggan Melayu.

Aku pernah pergi dengar ceramah pasal Takaful,semuanya nak di labelkan dengan bahasa Arab.Padahal boleh je dipanggil dengan Bahasa Malaysia yang lebih mudah.Aku tengok jadi satu masalah kepada pendengar apabila engkau kena belajar faham makna Arab,padahal yang sepatutnya engkau faham ialah konsep dan pelaksanaan.Melayu ni bangsa kulit.Suka betul dengan hiasan luaran.Yang isinya mereka tak pentingkan.

Penyatuan Melayu..Hanya Ilusi Lembu

Engkau pakai Viva,anak wakil rakyat Melayu pakai Bentley,Lamborghini.Engkau duduk rumah sarang merpati 900 sq ft,menteri dan ahli parlimen serta korporat Melayu duduk banglo dan mansion harga 3 juta.Engkau ingat mereka nak bersatu dengan engkau atas nama Melayu???Bodoh betul Melayu.

Helo Melayu...
takde manusia nak bersatu atas nama bangsa.Ada ke org kaya Melayu yg drive BMW X6 dtg rumah engkau ajak engkau minum kat Mont Kiara sebab rasa nak bersatu atas nama Melayu.Puiii!.Bullshit lah kalau ada.

Jadi,penyatuan Melayu ni ilusi saja.Engkau Melayu jgn jadi bodoh.Manusia bukan tengok pada kulit engkau untuk bersatu.Melayu kaya akan berkawan dgn Cina kaya dan India kaya.Melayu miskin jgn pasang angan angan nak berdamping dgn Melayu kaya sebab kau kongsi nama Muhammad atau kau kongsi satu tuhan.Pundek lah!!.

So Melayu engkau kena sedar diri lah sikit.Manusia hanya bersatu atas kelas pengguna dan kapitalis,buruh dan bangsawan.Ini engkau kena paham.Benda ni senang je kalau engkau nak berfikir.Kalau engkau malas baik engkau jadi lembu atau tapir.

Manusia tak kira Melayu,Cina,India,mat saleh,Bangla,ada kecenderungan untuk tamak dan mempergunakan manusia lain untuk kepentingan diri mereka sendiri.Ini fitrah manusia dan telah berlaku semenjak manusia wujud.Pertentangan ini tak akan habis dan selesai.Jadi engkau jangan jadi lalang.Dan engkau jangan jadi bodoh pulak.Melayu yang menindas engkau akan gunakan pelbagai alasan untuk mengaburi mata engkau.Betapa indahnya dapat bersatu atas nama Melayu.Betapa kuatnya Melayu jika bersatu.Sapa punya idea ni?engkau nak bersatu untuk lawan sapa?sapa musuh engkau sehingga menyebabkan engkau perlu bersatu.Entah entah musuh engkau ialah diri engkau sendiri.Kebodohan engkau sendiri.Betul tak?

Kita hidup dengan undang undang yang seharusnya universal,sejagat.Engkau perlu hidup dgn nilai diri engkau,bukan bergantung dengan kulit engkau.Engkau kena hidup dengan usaha dan ilmu yg engkau dapat,bukan sebab bangsa engkau apa.Kalau engkau seorang yang "firm" dgn jatidiri diri engkau sendiri,engkau boleh persetankan pasal penyatuan bangsa.Jangan jadi keldai tunggangan manusia manusia yg punya kepentingan perut dan organ dibawah perut.

Thursday, 23 April 2015

Facebook Page PoyoMelayu

PENGUMUMAN

Jika page PoyoMelayu tiba tiba senyap tanpa posting,itu tandanya admin beliau di ban dari menghantar posting buat sementara waktu.Di harap anda bersabar.Ini semua angkara Yahudi yang selalu dengki dengan Melayu yang sangat berjaya dalam hidup.

Anak-anak Yatim dan Melayu

Anak-anak Yatim dan Melayu

Benda ni pun Melayu susah nak paham sebab Melayu ni selfish.Pentingkan diri sendiri.Bagi Melayu,tugas jaga anak yatim ni tugas rumah anak yatim,bukan tugas mereka.Lalu anak anak yatim dihantar ke rumah penjagaan anak-anak yatim dan dibiarkan rumah tersebut menjaga mereka.Anak anak yatim perlukan keluarga,bukan mintak dihantar ke kandang.Apa jadahnya anak anak yatim dikumpulkan ke dalam satu kandang untuk menjaga mereka?Inilah konsep yang salah dalam masyarakat Melayu.Sepatutnya anak anak yatim diambil dan dijaga oleh keluarga keluarga angkat yang menjadi kan mereka sebagai ahli keluarga.Barulah mereka terasa dihargai dan ada tempat untuk bergantung.Bukannya dikurung didalam satu rumah dengan kanak-kanak yatim lain yang senasib dgn mereka.

Lebih menyedihkan,anak-anak yatim ini digunakan sebagai badut sarkis untuk ditaja sewaktu bulan puasa dan juga event event tertentu.Berkerumunlah org ramai untuk membayar kafarah dosa-dosa mereka dengan cara menyantuni anak anak yatim kononnya.Lalu datanglah syarikat korporat dan artis berkumpul tunjuk muka di rumah anak-anak yatim dan meraikan mereka dengan pelbagai hadiah dan makanan.Ada pulak hotel-hotel yang menjemput mereka berbuka puasa dihotel-hotel mewah.Apa benda ni?ni smua kosmetik yang digunakan oleh jalang untuk mengaburi mata orang ramai.Anak yatim bukan perlukan benda benda plasti macam ni.Anak yatim perlukan kasih sayang dan perhatian yang seimbang dalam hidup mereka.Mereka perlukan mak dan ayah serta adik beradik serta rumah dan persekitaran hidup yang sempurna.Bukan duduk dirumah yang dilabelkan sebagai rumah pengasih lah,rumah berkat lah dll.

Tuhan Melayu banyak kali berpesan didalam kitab suci Melayu betapa pentingnya menjaga hidup anak-anak yatim.Takkanlah tuhan suruh engkau buat kandang kemudian dtg ziarah setahun sekali.Macam tu ke kehendak tuhan?Poyo lah tuhan kalau macam tu suruhan beliau.Sudah tentu tuhan mahukan satu mekanisme yang ampuh utk memelihara anak-anak yatim supaya mereka besar menjadi insan yang seimbang rohani dan jasmani.Aku mintak Melayu hentikanlah membasuh dosa dengan cara melawat rumah anak anak yatim.Tukar cara berfikir bahawa anak anak yang kehilangan mak ayah harus dibela oleh kita semua,bukan disumbat kedalam kandang.

Wednesday, 22 April 2015

Melayu Benci Buruh Asing

Melayu cukup benci pada buruh asing. Tapi kau tengok perangai Melayu bila depan pelancong mat saleh (nota sampingan : mat saleh ni suka cari 'ayam' eksotik Melayu) atau bos mat saleh. Kau perhatikan je. Perangai dia jadi macam muncikari Siam yang nak jual 'ayam' pada mat saleh tinggi lampai. Dia punya bodek, dia punya segan tu macam mat rempit yang kena tahan polis. Seakan-akan Melayu ni ada hutang dengan mat saleh. Padahal mat saleh tu tanya jalan je pun.

Tak pasti apa masalah Melayu dengan buruh asing. Kalau di Amerika, mat saleh redneck suka bagi alasan yang kaum imigran rampas pekerjaan mereka. "They took our jobsss!" Jerit mat saleh redneck bodoh ni. Kalau kutip kelapa sawit, susun bata pun kau kata pekerja asing rampas pekerjaan tu daripada kau, memang menyedihkan lah kau ni Melayu. Kerja macam tu pun kau tak boleh kalahkan dia. Bidang macam tu pun orang boleh rampas dari kau ye? Dengan abang Bangladesh tak terurus lurus bendul baru jejak bumi Malaysia pun kau kalah. Padahal kau ni pakai bangle, baju Polo, ada motor, ada sling bag, ada ekor rambut, ada awek rambut karat. Dah cukup segak kacak dah kau ni.

Orang-orang tu datang bekerja sini, kau pun harap dia pergi kerja dan balik kerja jangan keluar rumah, macam dia tu binatang. Sebab kau tak boleh tengok muka dia. Bila orang tu berkumpul dengan kawan-kawan dia, sesekali bergumbira berjimba berpesta fora, Melayu jadi sakit hati tengok. Melayu tak boleh tahan kalau tengok bangsa lain berkumpul ramai-ramai. Yang perempuan pulak konon takut kena rogol. Kau tak fikir pulak perogol Melayu yang jumlahnya lagi banyak tu.

Aku bukan suruh kau bagi siapa-siapa pijak kepala kau (walaupun kepala kau memang dah kena pijak dengan orang-orang kau sendiri lama dah), aku nak tahu, celah mana sebenarnya yang kau benci sangat dengan pekerja asing ni? Warna kulit dia? Kau dengan dia pun lebih kurang ja aku tengok. Macam sepupu sepapat. Tak mungkin warna kulit. Nak kata kau ni memang suka bangsa sendiri je, tak kan lah kot? Kau ni kan Islam. Makhluk paling Islam di bumi. Islam pesen apa yang ajar perangai assabiyah?

Kena jajah pemikiran dengan orang sendiri, kena tindas dan dibodohkan orang sendiri kau buat rilek je, tapi pekerja asing datang cari makan cukup sakit hati kau tengok.
Kalau kau rasa tak tergolong dalam ciri Melayu di atas, rilek layan pornhub sudah, jangan menangis-menangis sini kata "woooooo aku tak macam tu pun, kau kutuk bangsa aku wuhuhu aku repot ke Madeyyyy huhuhu". Dah macam bangang aku tengok.

Putih dan Hitam,Coklat Yang Bodoh

Engkau pernah tengok iklan kampeni Cina nak pekerja Cina saja?fasih berbahasa Mandarin,Kantonis dll.Ada Melayu tak puas hati.Apa bodoh Melayu macam ni.Sapa suruh engkau takde kampeni?Engkau tau sapa ajar benda ni?Mestilah engkau tau kan.Cuba engkau ada 3 anak,yg pertama nama Coklat,yang kedua nama Putih,yang ketiga nama Hitam.Parent asyik manjakan yang no 1,si Coklat.Bagi semua benda yg dia nak,apa akan jadi pada si Putih dan si Hitam?Bengang,betul?

So,bila si Putih dan si Hitam dah besar,dah tau cara hidup,dah kaya,mereka tak mau tolong si Coklat.Dulu si Coklat kerek masa kecik.Sekarang padan muka adik beradik pulaukan.Itu perumpamaan saja.Aku mmg x pernah setuju mana mana kampeni buat offer kerja guna pendekatan perkauman.Memang tak elok untuk negara.Tapi Melayu jgn sentap berlebih sgt,nampak pulak engkau bodoh nanti.Bila pengurusan Melayu buat macam macam kepada geng Melayu,engkau ingat org lain tak rasa apa?So what goes around comes around lah.Seperti yg biasa aku cakap,kalau engkau mengaku "TUAN TANAH",tunjuk contoh yg baik di tanah engkau.Jangan lah nak megah tak tentu pasal dengan title.Kita rakyat Malaysia semua nak hidup aman.Sapa rajin dia berjaya.Kalau malas engkau tak layak untuk berjaya.

Yusuf Qardhawi dan Zakir Naik

"Engkau dengan Yusuf Qardhawi tu sapa?berapa kitab engkau dah khatam?"
"Engkau dengan Zakir Naik tu sapa?Engkau tu takat Diploma Sains Rumahtangga je ada hati nak argue cakap dia..."

Ini hujah paling senang Melayu bagi bila mereka dipersoal tentang kandungan sesuatu hukum/fatwa yang mereka tak mampu jawap.Lalu mereka gunakan figura agung pujaan mereka untuk mematikan hujah si penanya.

Inilah yg terjadi dalam hidup Melayu.Taklid buta dan bermusuh dengan kebebasan berfikir.Aku geli dgn manusia otak lembu.Yuckkss!!

Buddha dan Jesus

Jika Buddha singgah dirumah aku atau Jesus tinggal berjiran,aku yakin aku masih Islam.Yang Melayu takut sangat dengan Holy Water atau Salib kenapa?

Bahasa Rempit Untuk Melayu Otak Sempit

SURAT PEMBACA

'Bahasa Rempit Untuk Melayu Otak Sempit '

Salah satu fenomena yang amat menjengkelkan di kalangan anak muda Melayu sekarang ialah cara mereka menulis atau menaip ayat menggunakan bahasa rempit.

Cuba baca ayat-ayat di bawah ini:
"Aq chenta dea. P dea wat aq camney. Ary ny sak gle. Xd dlm dea uma. Aq n dea gado smew bab lakey len. Aq tasangka dea jewles n twase atey."
Boleh faham ke tidak apa yang ditulis? Ini adalah satu contoh dari banyak lagi yang bertebaran di media sosial.

Melayu membawa stigma sebagai bangsa yang pemalas. Malas bekerja, malas belajar dan malas berfikir. Jangan lah pula bangsa lain menuduh Melayu sebagai bangsa yang malas menaip dan mengeja.
Kalau sudah berkeras tidak mahu bercakap dalam bahasa Inggeris, sekurang-kurangnya pelihara lah bahasa ibunda anda. Jangan mencacat-celakan bahasa anda dengan menggunakan ejaan yang merapu sehingga membuatkan orang sakit hati untuk mentafsir apa yang anda ingin sampaikan.
Pepatah Melayu ada mengatakan bahawa maruah bangsa itu adalah pada bahasanya. Begitu benar kata pepatah itu. Maka jaga lah martabat bahasa anda kerana bahasa juga mencirikan keperibadian anda.

MELAYU TAKUT SALIB

Aku tahu bukan semua Melayu macam ni. Aku tahu ada sesetengah Melayu yang sengaja dibiar bodoh agar membodohkan Melayu lain. Malangnya memang ramai Melayu lain yang berjaya dibodohkan kelompok yang diguna-gunakan tadi.

Apa kes Melayu takut dengan lambang salib atas gereja? Takut rosak akidah? Teruknya akidah kau ni Melayu. Tengok salib pun boleh keliru, boleh marah, boleh risau akidah tergadai. Murahnya kau ni. Hari-hari kau laung azan sana sini tak tergadai pulak akidah orang Kristian aku tengok. Steady ja dorang tu. Kau tengok salib, kau berpeluh-peluh, rasa nak terbakar, tak puas hati.
Kau rasa, kau tindas orang lain, tak bagi dia kebebasan nak ada rumah ibadat, kau akan masuk syurga ke Melayu? Apa jenis psycho kau ni? Paranoid nak mampus. Atau sebenarnya kau memang jahil agama? Orang tabur wang, suruh kau memekak sana sini, kau lacurkan diri guna topeng agama. Memang hina betul kau ni.

Thursday, 16 April 2015

Melayu Bangang

Melayu cukup benci pada buruh asing. Tapi kau tengok perangai Melayu bila depan pelancong mat saleh (nota sampingan : mat saleh ni suka cari 'ayam' eksotik Melayu) atau bos mat saleh. Kau perhatikan je. Perangai dia jadi macam muncikari Siam yang nak jual 'ayam' pada mat saleh tinggi lampai. Dia punya bodek, dia punya segan tu macam mat rempit yang kena tahan polis. Seakan-akan Melayu ni ada hutang dengan mat saleh. Padahal mat saleh tu tanya jalan je pun.

Tak pasti apa masalah Melayu dengan buruh asing. Kalau di Amerika, mat saleh redneck suka bagi alasan yang kaum imigran rampas pekerjaan mereka. "They took our jobsss!" Jerit mat saleh redneck bodoh ni. Kalau kutip kelapa sawit, susun bata pun kau kata pekerja asing rampas pekerjaan tu daripada kau, memang menyedihkan lah kau ni Melayu. Kerja macam tu pun kau tak boleh kalahkan dia. Bidang macam tu pun orang boleh rampas dari kau ye? Dengan abang Bangladesh tak terurus lurus bendul baru jejak bumi Malaysia pun kau kalah. Padahal kau ni pakai bangle, baju Polo, ada motor, ada sling bag, ada ekor rambut, ada awek rambut karat. Dah cukup segak kacak dah kau ni.

Orang-orang tu datang bekerja sini, kau pun harap dia pergi kerja dan balik kerja jangan keluar rumah, macam dia tu binatang. Sebab kau tak boleh tengok muka dia. Bila orang tu berkumpul dengan kawan-kawan dia, sesekali bergumbira berjimba berpesta fora, Melayu jadi sakit hati tengok. Melayu tak boleh tahan kalau tengok bangsa lain berkumpul ramai-ramai. Yang perempuan pulak konon takut kena rogol. Kau tak fikir pulak perogol Melayu yang jumlahnya lagi banyak tu.

Aku bukan suruh kau bagi siapa-siapa pijak kepala kau (walaupun kepala kau memang dah kena pijak dengan orang-orang kau sendiri lama dah), aku nak tahu, celah mana sebenarnya yang kau benci sangat dengan pekerja asing ni? Warna kulit dia? Kau dengan dia pun lebih kurang ja aku tengok. Macam sepupu sepapat. Tak mungkin warna kulit. Nak kata kau ni memang suka bangsa sendiri je, tak kan lah kot? Kau ni kan Islam. Makhluk paling Islam di bumi.  Islam pesen apa yang ajar perangai assabiyah?

Kena jajah pemikiran dengan orang sendiri, kena tindas dan dibodohkan orang sendiri kau buat rilek je, tapi pekerja asing datang cari makan cukup sakit hati kau tengok.

Kalau kau rasa tak tergolong dalam ciri Melayu di atas, rilek layan pornhub sudah, jangan menangis-menangis sini kata "woooooo aku tak macam tu pun, kau kutuk bangsa aku wuhuhu aku repot ke Madeyyyy huhuhu". Dah macam bangang aku tengok.

Wednesday, 15 April 2015

Melayu Sama Melayu Toksah Gaduh.Puiii!!

"Melayu sama Melayu toksah gaduhlah"

Pernah dgr ayat keji ni?maksud tersirat dia banyak.Maksudnya kalau gaduh dengan bangsa lain takpe?walaupun engkau salah?mcm tu?Pukul,keji,hina bangsa lain takpe janji bukan Melayu,mcm tu ke?Ayat ni mmg jelas nak bgtau mentaliti Melayu sarat dengan perkauman yg berkarat.Seolah olah kalau ada salah pun tapi sebab engkau Melayu,kita diamkan je.Melayu sesama Melayu kena berpakat kerana mereka Melayu.Tak kisahlah berpakat pasal apa pun waima berpakat untuk merompak dan menyamun,janji mesti Melayu.Seolah olah Melayu bersatu dengan Melayu adalah sijil HALAL untuk buat apa saja aktiviti.Kata mereka Melayu kena jaga Melayu kalau tak nanti bangsa lain amik kesempatan.Doktrin sebegini bukan sahaja diguna pakai dikalangan Melayu kasta bawahan sahaja malahan Melayu kasta atasan yg makan gaji dengan duit rakyat pun berlambak yg mcm ni.Inilah Melayu,konon penganut agama tuhan yg suci tapi bukan berpaksi pada kebenaran pun sedangkan kebenaran itulah ajaran Islam.Bila melibatkan keuntungan kpd Melayu,mereka buang prinsip ugama.Ugama dibakulsampahkan.Puii!!

Ada juga ayat sebegini diguna pakai oleh politikus Melayu untuk tutup pekung dan dosa dosa mereka kerana didapati buat keje keje keji atau songlap duit rakyat.Untuk cover dosa,bila rakyat sedar dan bising pasal tu,dia guna ayat kat atas."Melayu sama Melayu toksah gaduhlah". Baik kita bersatu.Ehh senang betul engkau nak tipu orang guna perkataan bersatu.Bila terdesak engkau guna alasan bersatu.Bila songlap kau buat muka macam batu.Puki ayam punya manusia.

Haramjadah Betul!!

Ada sekor Melayu msg Admin.Dia duk tanya Admin ni Islam ke kafir.Prihatin betul dia dgn ugama Admin.Awal awal lagi dah nampak karat perkauman tebal dia.Admin dah buat posting sebelum ni,Admin Melayu Islam solat 5 waktu.Malahan Admin juga bertaubat di malam hari selepas solat malam.Kannn dah tercerita.Ini Admin tak suka, nanti dituduh riak pulak...

Dia berkeras nak Admin buktikan Admin Islam.Apa bongok sangat ugama kena ada bukti?Kalau Admin tunjuk IC ntah Melayu mana janji tulis Islam mesti dia percaya.Lepas tu lagi lawak,dia nak telefon Admin nak dengar samada Admin bukan bercakap pelat Cina atau India.Bagi dia kalau cakap Melayu fasih dah kira Islam.Macam ni je standard otak Melayu.Engkau nampak tak apa yg aku nak sampaikan?

Melayu otak kulit buku.Isi buku tak penting.Dia suka cover je janji cantik.Kalau boleh Admin kena tunjuk mengucap dan solat depan dia.Kalau boleh solat tu pakai jubah serban celak dan bersugi dengan siwak,kemudian kalau boleh ikut dia solat jemaah sekali.Ini otak Melayu.Mereka kelam kabut bila ada nilai nilai berlainan yg mendatangi mereka.Cara terbaik utk serang balik ialah attack bangsa atau ugama org tersebut.Kalaulah terbukti Admin ni Muslim Italy atau Cina mualaf atau mamak,senanglah mereka gunakan status tu sbg escapism drp segala sifat keji mereka.Sebab tu beriya benar nak kenal siapa Admin dan ugama Admin,bukan nak bincang pasal posting dan kritikan dalam page Admin.

Tapi,monyet mcm ni bila bab guna produk atau teknologi kafir,mereka tak tanya sikitpun sapa yg produce benda yg untungkan mereka.Walaupun si kafir tu tak basuh berak,tapi kalau ada untung utk mereka,sikit pun tak mau tanya engkau ni kafir ke tak.Kalau family mereka tgh sakit tenat,doktor Melayu x sanggup dtg tgh malam,mereka panggil doktor kafir.Takde pulak sibuk tanya "hoi doktor,engkau kafir kenapa kau pegang perut ayah aku?"Monyet ni sedar diri pulak pentingnya ada orang kafir untuk mereka.Tapi kalau org kritik mereka,bertubi tubi soalan pasal ugama org tu.Muka tak tau malu.Haramjadah betul!!

Tuesday, 14 April 2015

Muhammad

Ramai Melayu confirm guna nama Muhammad
Tapi confirm tak ikut perangai nabi Muhammad

Melayu Tak Suka Kritikan Tak Membina

Melayu Tak Suka Kritikan Tak Membina, katenye.

Melayu kata dia nak motivasi. Dia tak suka kritikan tak membina katanya. Lepas ni aku post muka Azizan Osman atau ceramah Dr Muhaya. Melayu mesti suka. Bagi Melayu, itu lah motivasi. Melayu rempit yang gambar profil pun curi orang punya, cover photo gambar motor besar (ambil dekat google image) dan posting harian "hi, sapa sini yang belum tidur?" atau ada komen "thank's (ada  apostrophe di tempat tak sepatutnya) add, awak" di dinding FB fake account pompuan tayang tetek, Melayu jenis ni kata nak berwacana intelektual.

Ni Melayu yang jenis dekat FB sendiri dia share hadis dari status ustad (yang dia tak kenal) dengan harapan ada perempuan naif terpikat, dekat FB orang dia maki hamun dan dia like page-page 18sx (privacy setting pun dia tak geti guna). Melayu jenis ni kata nak wacana intelektual. Eh, Melayu, kau pergi jumpa Ahmad Maslan, Ismail Sabri Yaakob atau Hasan Malek kalau nak berwacana intelektual.

Sekarang Melayu tu tengah google maksud wacana. Biar aku bantu, wacana tu satu gerak dalam ilmu Karate.

6 Profil FB Melayu

6 jenis gambar profail FB Melayu jenis yang kuat sentap. Biasanya dia orang ni akan berkeliaran di page-page politik di FB atau page-page macam ni hanya semata untuk tayang bodoh. Itu tujuan hidup dia.

1. Gambar benda yang serupa macam kote (sebab FB ban gambar kote). Nama mesti nak Abang ini Abang itu. Kau ingat zaman yahoo chat ja ada? Sampai sekarang ada Melayu macam ni. Melayu jenis ni cuma nak satu benda dalam hidup- fefet. Dia penyembah fefet.

2. Gambar perempuan petik kat google image (asal pun dari blog Melayu yang suka menjaja gambar anak orang) padahal Melayu ni tadi jantan. Entah apa perangai dia ni menyamar perempuan. Dapat kepuasan seksual sembang lucah dengan jantan lain la tu.

3. Gambar 'pejuang Islam'. Gambar yang budak-budak luar negara photoshop, dia ni macam biasa kutip kat google. Biasanya orang pakai serban pegang pedang naik kuda atau yang sewaktu dengannya. Ironinya diorang ni lah jugak yang mulut paling jahat sekali. Biasanya nama dia orang ni ala-ala jihadi Melayu dan dia tak tahu sezarah haram pasal jihad. Kau tengok kejap lagi ada orang tanya "admin pundek tahu ke pasal jihad?" Tu dia lah tu.

4. Gambar setan. Melayu nak tunjuk ganas, nak tunjuk gengster atau nak tunjuk dia ni unik dan tak mainstream di FB, dia guna gambar-gambar setan. Dia orang ni kalau kena hanjing, tiba-tiba dia akan bercakap pasal agama untuk pertahan diri. Melayu mesti menang di FB, itu rukun  Melayu.

5. Gambar kumpulan kongsi gelap yang cover line guna 'dakwah Islamiyah'. Tak adalah gelap sangat kongsi ni. Yang gelap cuma muka puak-puak ni. Melayu anggap dia kebal pakai gambar macam ni. Dia anggap orang takut dia dan dia akan menang di FB. Macam aku kata tadi, itu rukun Melayu. Dia tak tahu, budak-budak 9 tahun pun ludah dekat kumpulan-kumpulan gini.

6. Gambar dewa politik. Ini barua. Tak perlu aku jelas panjang. Geli aku.

Ada satu kesamaan antara semua yang di atas, kau tengok cara dia komen, kau tertanya-tanya samada dia pernah pergi sekolah atau tak.

Melayu Murtad

Punyalah dangkal otak Melayu ni.Kalau engkau kritik ustaz dia pggl engkau murtad,kalau engkau kritik pengurusan masjid dia kata engkau murtad,kalau engkau kritik jabatan ugama dia panggil engkau murtad,kalau engkau ramai kawan fb india dgn cina dia panggil engkau murtad,kalau engkau bergambar kat disko kat meja ada air berbuih dlm gelas dia panggil engkau murtad,kalau engkau bergambar dlm satu party(padahal parti charity tolong org miskin) yg ramai kafir,dia panggil engkau murtad,kalau engkau join fb group liberal dia panggil engkau murtad,kalau engkau kritik mazhab dia,dia panggil engkau murtad..banyak betul murtadnya.Tapi mamat yg duk gelar org murtad ni bukan Islam mana pun.Mereka jadi "OVER ISLAM" hanya dengan "MEMURTADKAN" orang lain.Mamat mcm ni kalau ajak inbox berdebat mmg confirm takut.Confirm!!Bukan ada ilmu banyak manapun.Mereka ni sesuai jadi macai parti Melayu yg suka buat kecoh dan tunjuk perangai samseng.Atau tunjuk bontot masa pilihanraya.Mereka nak rasa hebat dengan buat komen memurtadkan orang so boleh rasa dah berjihad di jalan tuhan.Pundek lah.Kita tunggu mamat mcm ni sentap kejap lagi.Tengok je kat komen.

Melayu Consumerist

Aku nak je tulis pasal bagaimana Melayu dibodohkan dengan budaya konsumeris dan label-label bertopengkan agama. Tapi kan, punya la dungu puak ni, kau cakap A dia cakap Z.

Contoh pasal posting tudung tu. Aku tak rasa Melayu baca pun apa yang ditulis tu. Tak kan lah bodoh sangat dia ni dah baca pun tak faham. Untuk bersangka baik, maka aku simpulkan yang dia tak baca.

Kaki sentap gila babi Melayu ni. Nampak perkataan Melayu ja, nampak perkataan tudung ja, "hah! Dia hina Islam". Repot! Aku cerita pasal bagaimana tudung tu dikomoditasikan untuk keuntungan, bagaimana obsesi pada yang zahir membuatkan Melayu hilang ajaran spiritual, dan stigma masyarakat pada orang tak bertudung, dia persetankan saja. Ke dia betul-betul tak faham? Biasanya dungu-dungu macam ni lah yang dikudakan macai-macai politik untuk wujudkan suasana  kacau-bilau.

Melayu macam ni nak bercakap dengan cara yang membina? Aku tengok muka-muka kau tak ada pun dekat page-page Think Tanks di Malaysia ni. Kalau ada pun, untuk maki hamun tuduh orang liberal lah apa lah. Jujur dengan diri kau lah Melayu, satu tahun berapa buku kau baca? Berapa banyak forum ilmiah kau pergi? Berapa jurnal dan makalah ilmiah kau kumpul dan telaah, dan berapa ramai orang kau jumpa untuk berdialog? Betul kelakar lah kau ni. Eh jangan, Melayu tak perlu buat semua tu, semuanya sudah ada dalam darah Melayu.

Kau nak orang jaga hati kau je kan, Melayu? Alolololo...manja macam shialll. Meh cium sikit.

Melayu Cari Pasangan

Melayu Poyo Cari Pasangan.

Dalam satu fasa hidup Melayu poyo, dia akan mula merasakan dia harus cari pasangan. Kemudian dia fikir, tak kan lah dia nak kahwin dengan minah yang selalu dia belanja burger dan bawak round naik motor tu? Apa kata orang nanti?
Musim mengawan memang selalu datang, tapi kali ni Melayu ni rasa dia perlu ada seorang teman yang dia boleh nyanyi lagu Spring, Scoin atau Scam bila dia memikirkan pasal teman tu. Maka Melayu ni yang ketinggalan serba serbi mula lah menggunakan Facebook dengan lebih berhemah. Langkah pertama dia ubah profil picture dia ke gambar logo IS. Dia tak kenal IS, tapi dia tengok budak-budak alim semua tengah guna logo ni. Sambil membetulkan bangle di tangan dan merapikan ekor rambut, Melayu ni berusaha mencari posting-posting murni di Facebook untuk share. 1 hari dia dapatlah dalam 1 like. Maksimum 5 like. Kalau dapat 5 like dia mula bahagia dan masa depan dia mula cerah. Dia kejar segala awek bertudung di Fesbuk dengan serangan "hi, nak kenal boleh?" bertalu-talu. Macam main bowling, campak bola dan tengok pin mana yang jatuh. Lepas setahun dua ada lah yang jawab "ye nak apa?" balik. Maka Melayu tu pun terus fikir "pergh dia suka kat aku".

Tu belum masuk cerita dia join MLM untuk membaiki taraf hidup lagi. Ye lah, nak mengubah masa depan kan? Kau apa tau, kau Melayu petani. Kau ingat bertani tu boleh kaya?

Melayu Berjaya

Melayu Berjaya.

Melayu kalau cerita pasal kejayaan, dia akan bayangkan rumah lot 3 tingkat, gaji 5 angka, kereta BMW (kereta impian Melayu tipikal) dan bini macam mem yang pergi kubur pakai shades di pagi raya. Kalau dah kaya, boleh lah menyombong dengan jiran, boleh lah tayang kereta di kampung. Dekat nak mati boleh pergi kerjakan haji dan bagi lah sesen dua dari duit simpanan untuk 'pembangunan umat Islam' (biasanya akan disalurkan ke Palestin sebab sebut umat Islam mesti ingat Palestin) Dah buat empat benda tu boleh lah mati dengan tenang dan masuk jannatul ferdows. Ye lah, nak apa lagi dalam hidup, bodoh? Bukan macam kau, liberal, setan. Mesti belajar di negara orang kafir ni!

Berapa orang yang kena tipu dalam proses Melayu tadi berjaya bukan masalah Melayu. Kalau yang kena tipu tu bangsa lain, pahala Melayu bertambah. Kadang-kadang Melayu yang kena tipu. Semua tu bukan asam garam bisnes, tapi bangsa lain memang nak jatuhkan Melayu. Eh, kau tak tahu ke? Sah kau ni bodoh.

Orang melarat di sekeliling, Melayu tak kisah. Melayu akan sumbang duit bina masjid dan masalah akan selesai. Melayu dapat pahala, masuk syurga, orang dapat solat jemaah, masalah selesai. Apa lagi dunia mahu?

Menjadi manusia yang baik walau tak kaya material, berfungsi pada masyarakat, saling bantu membantu dan toleran pada satu sama lain tu semua bukan kejayaan namanya. Tu semua ajaran sesat dari barat.

Ni belum cerita 'Melayu berjaya' tadi test market masuk politik.

Insyaallah Melayu

Engkau perati perangai Melayu.Bila diajak dlm sesuatu hal,mereka suka bermuka muka dengan menjawap "Insyaallah".Padahal mereka mmg tak mahu pergi tapi masih suka nak ber munafik atau hipokrit.Padahal Insyaallah tu janji untuk komited,bkn alasan untuk menjaga muka.Ini membuktikan Melayu tak suka berterus terang tapi suka mengutuk di belakang.Kalau tak mahu pergi cakap saja terus terang tak mahu,kenapa mahu gunakan nama tuhan?Poyo punya bangsa!

Monday, 13 April 2015

Tahyul Melayu

Melayu dan Tahyul

Sebab apa Melayu suka percaya benda benda tahyul?Jawapannya sangat mudah.Sebab mmg sifat Melayu suka percaya tanpa berfikir dan tanpa usul periksa.Benda ni berlaku pada semua aspek kehidupan Melayu dari mana mana sudut sekalipun.Bila org org tua bagitahu buat itu ini,mereka terus buat tanpa berfikir.Nak nak kalau benda tu disarung dengan elemen elemen ugama.Kalau ustaz yang cakap ini sahih,maka sahihlah kepercayaan mereka walaupun pada pendengaran mereka nampak mcm tak masuk akal.Sama jugak dengan pawang atau bomoh yang menipu mereka dengan pelbagai cara untuk mendapatkan duit,lalu diperkenalkan dengan macam macam kaedah perubatan kononnya untuk menghilangkan masalah.

Jadi penyakit tahyul memang suatu penyakit Melayu yang bukan kerana ciri ciri tahyul itu hebat,tetapi keroskan otak Melayu yang agak kronik menyebabkan budaya tahyul ini begitu mudah meresap masuk kedalam jiwa org org Melayu.Ada banyak kes kes kaedah pawang atau bomoh yang tak masuk akal tapi Melayu selamba beruk je percaya.Contohnya kalau nak suami balik ke pangkuan isteri,isteri kena main dengan bomoh 3x.Ada jugak Melayu yang pergi akhirnya suami tak balik,cipap dah robek.

Jangan salah faham,tahyul ni bukan pasal pawang atau bomoh saja.Kisah kisah dalam kitab kitab ustaz pun ada yg tahyul tapi Melayu suka dengar.Dahlah suka dengar,suka pulak di print dan di forwardkan.Skrg lebih kronik sbb ada whatsapp dan FB.Lepas tu duk gaduh sama sendiri sbb selalu "berkhilaf" pasal riwayat tahyul tersebut.Ini tahyul yg Melayu tak sedar dan secara natural di amalkan dengan penuh keseronokan.Mereka seronok dengan kekayaan riwayat riwayat fiction atau tahyul yg disampaikan.Dan mereka memilih untuk mempercayainya.Akhirnya mereka sendiri tak tahu mana satu wahyu,mana satu tahyul.

Pemikiran bodoh sebegini juga memudahkan Melayu untuk percaya dengan mcm mcm skim penipuan tahyul spt gores dan kalah atau skim piramid dan skim simpan emas kemudian goyang kaki dll.

Datuk Melayu

Melayu ni mmg bangsa senget.Bila dengar "ini arahan Datuk" atau "ini yang Tan Sri nak", mereka terus menggigil seolah olah Datuk atau Tan Sri itu sangat superpower hingga mereka hilang arah dalam berfikir.Kalau dengar Datuk atau Tan Sri nak datang berjumpa atau melawat,mereka dah kelam kabut menggelabah dan terus rasa serba tak kena.Kalau anak dara ada Datuk atau anak Datuk atau anak Tan Sri nak kenal buat gfren,mula rasa kembang jubur semacam.Seolah olah dah terbayang kemewahan abadi untuk ku.Inilah mentaliti Melayu.Bila berurusan dlm sesuatu hal,suka betul gunakan title dan Melayu pulak takut benor dengan title.

Buruk Betul Melayu

Melayu ni jenis bangsa suka sorok keburukan diri bawah karpet.Keburukan bangsa lain bukan main dia canang satu nusantara. Dari sofa ruang tamu, ke mimbar mesjid, sampai ke kandang parlimen dia burukkan bangsa lain. Tapi kalau dia kena kenen dengan bukan Melayu, dia panggil orang tu racist. Kalau Melayu kenen Melayu, dia tak percaya yang kenen tu Melayu. Kalau orang tu tunjuk bukti DNA dia Melayu, dia kata orang tu pengkhianat. Mengkritik Melayu namanya melakukan perbuatan khianat.

Melayu ni dengan semua bangsa lain dia paranoid. Dari Yahudi yang dia tak pernah jumpa sampai ke Ah Soh Cina jual sayur tepi jalan yang tanya dia "sula makan ka?", semua bangsa nak pekena dia. Semua bangsa siang malam pakat merancang nak lenyapkan dia dari dunia. Bangsa-bangsa ni tak ada kerja lain, fungsi terciptanya mereka di bumi hanya untuk jatuhkan Melayu lah, apa lagi? Gila kau, tertulis di lauh mahfuz tu! Begitu terpilih dan hebatnya bangsa Melayu ini. Kalau di Malaysia, sembang macam dia minoriti, macam dia paling tertindas (padahal yang tindas Melayu pun Melayu juga). Seolah-olah dia pernah lalui holocaust. Dari Jaga sampai ke Penguasa, semua suka jual sifat paranoia ni. Esok-esok kau jangan terkejut kalau ada bangsa makhluk asing yang duduk berbilion tahun cahaya dari bumi datang bumi untuk serang makhluk istimewa bernama Melayu ni, hanya semata-mata cemburu atau gusar dengan kehebatan bangsa Melayu ni. Kalau Henry Ford masih hidup, mesti dia tulis The International Malay. Kalau Hitler masih hidup, mesti dia serang Melayu untuk memastikan bangsa Arya tak tercabar. Kesian Melayu. Tertindas demikian rupa.

Poyo Melayu!

Ekonomi Melayu

Dari sudut ekonomi, melayu ni bukan tau pun siapa yang kudakan diorang dari belakang. Yang dia tau ni agenda yahudi, cina balik cina, ini semua ketentuan tuhan; tadah tangan doa banyak banyak. Doa teranaiya termakbul. Jerung kapitalis macam bank letak nama islam kat depan kau gembira. Mana aksi kau melayu? Aku jawapkan. Aksi kau tergantung kat benda2 picisan. Dari hiburan drama sampah sampai ke kena kuda dengan tokoh lembam yang kau sanjung. Kalau kau tanya macam mana nak tunjuk aksi lawan sistem korup, kau buang dua sifat kat atas tu dulu, lepas tu guna akal yang tak tercemar. Baru kau tau macam mana nak lawan.

Masuk Melayu

Melayu Mempergunakan Agama.

Melayu ni, Islam kena ikut acuan dia. Bila orang mengata, dia kata orang hina Islam. Dia tak geti-geti orang mengata pemahaman dan praktik Melayu tentang Islam, bukan mengata Islam. Samada dia tak geti, atau dia cepat guna Islam untuk tutupkan mulut orang yang mengkritik. Keji betul. Perangai kau macam barua, kau pertahankan perangai tu guna Islam seolah-olah memang itulah ajaran Islam. Itu bukan menghina Islam namanya?  Memang lah tak suruh kau jadi Arab. Kau tak perlu jadi Arab, sebab Islam bukan Arab, bukan Parsi, Turki, dll.  Macam tu juga kau kena faham beza Melayu dan Islam.Agenda mensinonimkan Melayu dan Islam ini terang-terang bertujuan untuk membenarkan Melayu, mengkebalkan Melayu. Kalau benar kau Islam, kau pertahankan kemanusiaan dan dasar universal Islam, bukan gatal nak sinonimkan Melayu dan Islam.

Sunday, 12 April 2015

Melayu Otak Sempit

Terus terang saja,Melayu mmg otak sempit.Bukan semua Melayu tapi kebanyakkannya.Mereka bukan lahir dgn otak saiz sempit,tapi cara mereka dibesarkan menjadikan otak mereka sempit dan sukar berfikir.Cuba perati orang Melayu dari lahir lagi ditakutkan dengan hantu,ditempat gelap ada hantu,dirumah kosong ada hantu,kalau budak menangis diacah panggil polis atau orang gila.Kemudian ditakutkan lagi dengan anjing,dengan babi.Bila besar sikit mereka ditakutkan oleh ustaz dengan orang kafir,Yahudi,Nasara,kuil,gereja,sinagog,murtad,anti hadis,syiah,wahabi,Ayah Pin,Rasul Melayu dll.Dalam media mereka ditakutkan lagi dengan kuasa kuasa orang politik,kuasa kuasa ugama,kuasa kuasa atas angin dan kuasa kuasa badan pakaian seragam.Lingkungan hidup mereka ialah ketakutan.Padahal mereka jumpa Yahudi pun tak pernah.Bersembang tentang Trinity dengan kristian pun tak pernah,masuk gereja takut di simbah Holy Water,masuk kuil Hindu pun takut dimurtadkan oleh sami.

Mereka tak tau apa yang mereka takut.Mereka takut dengan benda yang mereka tak nampak.Mereka insecure.Mereka vulnerable.Ketakutan yg menimpa mereka ini akhirnya menyemputkan otak mereka untuk berfikir dengan lebih bebas.Bila mereka berhadapan dengan sesuatu isu,mereka sukar untuk memberi respon secara intelek dan bebas.Akhirnya mereka beri jawapan "tengok ustaz jawap macamana". Mereka tak merdeka jiwa dan fikiran.Itulah sebabnya jika dilihat bagaimana Melayu bertindakbalas dlm isu isu semasa,mmg jelas kedangkalan sistem berfikir otak mereka.Ini adalah jawapan kpd ketakutan yang ditanam semenjak kecil.Mereka lebih beremosi kerana mempertahankan sesuatu yang mereka sendiri tidak punya ilmu tentangnya.Mereka mempertahankan kegagalan mereka.Mereka beremosi kerana gagal berfikir untuk menyaingi manusia yang lebih bebas.

Dan yang lebih parah,di universiti atau kolej,mereka tidak diajar untuk keluar dari kesempitan ini,lalu budak budak Melayu akhirnya meroyan di page PoyoMelayu.Dan mereka sibuk LIKE isu isu sampah yg tak membina.Kesian Melayu.

Dalam 100 tahun Melayu hidup di tanah Melayu,apa kejayaan Melayu?cuba jawap sikit.

Ilmu Untuk Melayu

Melayu
Memang bangsa bermutu
Aku tak ragu
Solat lima waktu
Puasa sebulan gitu
Zakat Haji memang didahulu
Memang bermutu
Walaupun takde value
Ikut saja kata tok guru
Jangan tanya walaupun satu
Berfikir pun aku tak mahu
Buat apa yang aku wahyu
Aku guru takkan menipu
Dengar dan tiru
Itu lah namanya ilmu
Ilmu untuk Melayu

Cara Melayu Kaya dan Miskin

Melayu boleh kaya dengan 3 cara
1.Masuk politik
2.Masuk MLM
3.Masuk Peraduan

Melayu jadi miskin dengan 4 cara
1.Masuk geng ceramah ustaz
2.Masuk geng ceramah politik
3.Masuk kedai ekor
4.Masuk website porno

Saturday, 11 April 2015

Arab Melayu

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Arab kalau tak mengganas bukan Arab namanya.Tapi ni Arab kacukan,lagi advance!

Bahan Ilmiah Konon..Puiiii!!

Ada Melayu komplen kata admin punya post tak ilmiah.Puiii!!
Konon Melayu nak baca yg ilmiah.Ilmiah mcmana?yg ustaz ustaz popular bg ceramah sepanjang masa kat radio tv?atau ceramah politik yg asik engkau tak betul aku betul?itu ilmiah?Kalau tu semua ilmiah,Msia dan Melayu dah naik tahap bangsa maju dah ada tren laju dan nuklear punya plant.Kalau ceramah ustaz ustaz yg berjubah berserban berjanggut tu ilmiah,kes jenayah,dadah,rempit,sosial,rasuah,penindasan,kezaliman dah lama kurang di Msia ni.So jangan sembang pasal bahan ilmiah.Bodoh!!....bahan ilmiah ni engkau kena cari dan gali.Pergi kedai buku atau Google apa yg engkau nak baca.Bukan tunggu figura figura palsu(yg kononnya ilmiah) sumbat kepala engkau dengan najis najis dan sampah yang engkau panggil majlis ilmu.Bahan ilmiah wujud dengan kebebasan berfikir dan menghormati perbezaan jurus jurus ilmu dan pendapat.Bahan ilmiah wujud kerana masyarakat menghargai ilmu.Bahan ilmiah takkan wujud kalau engkau asyik LIKE gambar kucing,atau LIKE cerita kubur bercahaya,LIKE pasal nasihat ustaz populist.Bahan ilmiah takkan wujud kalau engkau asyik sembang pasal artis mana nak kawin,artis mana nak cerai,politikus mana yang bodoh dan lain lain.

Kadang kadang aku rasa otak Melayu mmg tak layak masuk benda benda ilmiah.Tak compatible(serasi).Benda ilmiah pun mereka tak tahu apa.Kalau mereka tahu takkan student asyik nak buat kain pelikat terpanjang atau ketupat terbesar.Ini pasal x tau mana satu ilmiah,mana satu sampah.

ILMIAH KONON....PUIII!!!

Burger Melayu

Kenapa Melayu suka sangat berniaga burger?ni semua kes tak mahu explore benda lain.Mcm dah takde makanan lain dlm dunia nak buat.Buka sikit perspektif berfikir tu.

Lemau otak Melayu ni..

Melayu Tolol

Ni lagi satu kes Melayu tolol.Tengok gambar pun dah gentar.Kata kononnya ugama engkau ugama paling tinggi dari lain lain ugama.Baru isi gambar pun dah meroyan.Aku sepak Melayu ni kang baru tau!

Bongok tak kira masa!

Aku dah stim

Aku tengok Melayu mandi kat kolam.Ada Melayu pompuan mandi pakai swimsuit yg ketat nampak bentuk tetek dan jubur.Memang menggiurkan.Tapi swimsuit tu ada tudung.Aku nampak agak pelik sbb tudung tu tak bawak apa apa kesan pun sebab aku dah stim.So agak agak betul tak kaedah ni?aku takut tudung tu tercabut dia tekejut akhirnya krem kaki dan lemas.Ini sudah tidak betul!

Guard Melayu

Melayu
Kerja jadi security guard pun mereka tidur,apa lagi yg engkau harap dari Melayu?

Hip Hop Melayu

Zaman muzik RAP atau hip hop baru bermula,Melayu x ketinggalan nak RAP jugak.Tapi mereka bukan sibuk nak faham apa yang masyarakat kulit hitam ber hip hop atau RAP,mereka cuma nak pakai topi senget atau topi pusing belakang,nak pakai sweater tutup kepala,nak pakai rantai ada CD besar dan nak joget joget.Hip hop atau RAP yang wujud pada tahun 70an dtg kerana kemahuan dan luahan perasaan yang menyangkut banyak soal soal kemanusiaan spt masalah sosial,dadah,ketidakadilan dan penindasan.Kebanyakan luahan ini dtg dari black community yg merasakan mereka masih banyak tertindas.Tapi pelik dgn Melayu,walaupun mereka ditindas oleh bangsa mereka,mereka senyum dan tidak mahu ber hip hop tentang isu isu sosial,pemborosan wang negara,kezaliman,jurang kaya miskin atau politik kampung dan kera yg wujud dalam masyarakat.Mereka hanya sibuk dgn fesyen.Dulu ada Melayu kritik Eminem kononnya Eminem pemuja setan dan homoseksual,tapi Eminem mengkritik dasar dasar Bush dan Clinton.Eminem mengkritik byk benda yang dia percaya salah.Dan Eminem sangat sayangkan anak perempuannya sehingga lagu hip hop tentang kasih sayang pada anaknya lebih sedap dari 1000 lagu jiwang meleleh Melayu.

Fakta tentang kumpulan Gangsta Rap
Gangsta rap is a subgenre of hip hop that often focuses on the violent lifestyles and impoverished conditions of inner-city youths. N.W.A, Ice-T, Ice Cube, and the Geto Boys are artists most frequently associated with the founding of gangsta rap. These artists were known for mixing the political and social commentary of political rap with the criminal elements and crime stories found in gangsta rap.

The subject matter inherent in gangsta rap more generally has caused controversy. The White House administrations of both George Bush senior and Bill Clinton criticized the genre. "The reason why rap is under attack is because it exposes all the contradictions of American culture ...What started out as an underground art form has become a vehicle to expose a lot of critical issues that are not usually discussed in American politics. The problem here is that the White House and wanna-bes like Bill Clinton represent a political system that never intends to deal with inner city urban chaos," Sister Souljah told The Times.

Petua Kote Keras

Ada petua Melayu dulu,kalau nak kote keras,setiap pagi lepas bangun tidur,kencing dlm buluh,kemudian rendam kote beberapa minit dlm air kencing engkau tu.Aku tak pernah buat sebab takut keras terlampau.Maklumlah aku solat Subuh berjemaah di masjid pakai kain pelikat.Aku takut makmum kiri kanan aku batal solat asyik tenung benda yg tegak dalam kain aku.

Engkau berani cubalah...

Berak Melayu

Aku basuh berak guna air,ada org sapu dengan tisu.Dua dua pun kaedah bersuci.Takde masalah.Yang jadi masalah bila tinggalkan tahik dalam lubang tahik,atau tahik dan air kencing bersepah dekat lubang tandas tanpa dicuci seperti yang MELAYU SELALU BUAT.
Jangan tengok orang tak basuh berak guna air tak pandai jaga kebersihan.Tandas kawan aku Cina lebih wangi dari surau Masjid Melayu.Bau kawan aku Cina yg berak tak basuh lebih wangi dari bau Melayu yang solat 5 kali.Takde orang suruh engkau cium jubur orang yang tak basuh berak guna air.

ITU BUKAN ISU.

Drama Melayu Banyak Kencing

Drama cinta omputeh biasanya touching
Drama cinta Melayu banyak kencing

Friday, 10 April 2015

Andartu

ANDARTU
Anak dara tua.Inilah gelaran yg merendahkan wanita Melayu.Suatu gelaran yg menghina wanita.INI AJARAN ISLAM ATAU MELAYU?
Bagi Melayu,hidup wanita terutamanya,hanya bahagia dan sempurna jika mereka berkahwin dan punya anak.Aku percaya ramai wanita yang inginkan kehidupan sebegitu.Tapi apakah mereka akan bahagia dengan lelaki Melayu yang pemalas dari semua segi?Basuh baju malas,kemas rumah malas,lipat baju malas,jaga anak malas,ajar anak malas,tukar lampin anak malas,buat air sendiri malas.Itu belum masuk bab perangai lain yg negatif.Apakah ANDARTU harus menamatkan zaman bujang mereka dgn lelaki sebegini?Tuhan Melayu berkata "LELAKI ADALAH PEMIMPIN BAGI KAUM WANITA". Mampukah engkau memimpin?

Kepada anak dara yang belum berkahwin,hiduplah dengan keyakinan bahawa kebahagiaan itu datang dari pemikiran yg positif dan keyakinan untuk mengejar impian anda.Dan jangan tunduk dengan kata kata dari spesis melayu disekeliling anda.

Sukan Melayu

Aku menyampah sebenarnya nak bercakap pasal sukan yg Melayu main terutama Bola.Aku geli.Melayu hanya pandai main bola kerandut dan bola puting tetek.Sukan tak akan berkembang jika otak tak berkembang.Buktinya depan mata engkau lah Melayu,takkan tak nampak.Sukan apa yg hebat dari dulu dan maintain hebat kat Msia?Kita ada dua orang bukan Melayu yg hebat tapi dah sampai hujung hujung.Mereka ni world level.Ada la sekor dua Melayu yg hebat,tapi benda tu macam kote.Tegang tak lama.Sebab apa?sebab takde management dari orang yg layak.Sukan ni bukan pasal bakat semata,tapi kena well manage.Ada sistem,strategi dan goal.Melayu mana ada benda ni semua.Pengurusan sukan bagi kat orang politik,org atas atas,org lemau yg ada hidden agenda.Main bola pun tak tau off side macamana.Lepas tu Melayu bahlol pergi penuhkan stadium menyokong sukan yg tak bermutu.So player yg haprak ni perasan ingat mereka bagus sbb ada 80 ribu org dtg tgk mereka main.Tapi bila lawan Oman kena balun 6-0.Zaman aku muda,player bola kerja bank,pukul 4 ptg turun training dgn minda untuk show off talent,satisfaction dan pride.Mereka boleh beat Korea atau Jepun.Level mereka Asia.Rabuan Pit pernah jadi pelari 100m terpantas Asia.Dia tu polis.Dulu family Sidek bangun subuh training anak beranak dgn cita cita utk jadi world class player.Sekarang Thailand pun tak mahu friendly match dgn Harimau Meloya sbb rugi masa lawan dengan kartun.Ni semua salah pemimpin sukan Melayu yang menguruskan sukan.Sebab otak tak berkembang,jgn harap sukan akan berkembang.

Thursday, 9 April 2015

Hantu Melayu

Engkau perasan tak?kalau movie Melayu,yang gemuk biasanya di ambik sebagai badut.Aksi kegemukan mereka akan ditertawa.Aksi makan for sure di pertontonkan.Kebanyakan orang gemuk diberi watak bodoh bodoh untuk jadi simbol lawak.Ada satu auntie ni,engkau semua kenal,aku pelik kenapa Melayu asyik gunakan dia sebagai hantu Melayu.Bagi aku itu suatu penghinaan.Takkan muka hantu Melayu asik asik macam tu je.Kreatif la skit.Orang lain tak layak jadi hantu ke?

Bukan ke perangai Melayu banyak yang lagi teruk dari hantu?

Masyarakat Lalat

Melayu ni masyarakat lalat.Bising dan seronok bila dapat hurung tahik.Dan mereka bawak penyakit pada orang sekeliling.LALU..pemimpin Melayu kerja mereka ialah mencipta tahik untuk lalat-lalat ini menghurungnya sepanjang masa supaya mereka lalai.Mereka mencipta tahik pelbagai jenis demi kelangsungan survival politik mereka.Ada tahik yang keluar di TV,ada tahik yang keluar di radio,ada tahik yang bertepek di akhbar,ada tahik yang bertepek di dewan dewan politik.Apabila terlalu lama menghurung tahik,lalat lalat ini sudah ketagih dgn aroma tahik.Akhirnya jika tanpa tahik pun mereka berperangai spt menghurung tahik.Bising tanpa sebab,bising tanpa tindakan.Akhirnya lalat ini sendiri terberak dan menghurung tahik mereka sendiri.Mereka ketagih tahik.Dan pemimpin Melayu yang mencipta tahik boleh bersara kerana lalat lalat itu sendiri sudah mencipta tahik tahik mereka sendiri untuk dihurung oleh mereka sendiri.

Macam tahik lalat ni semua.Puiiii!!

Anjing Makan Tahik

Melayu ni bukan faham sangat pasal seni politik.Mereka jarang berfikir.Mereka bangsa ceremonial yang suka bersorak sorai.Sekarang ada sorang mangkuk tua nyanyuk sedang serang sorang pemimpin mangkuk gemuk.Diwaktu yang sama mangkuk tua nyanyuk ni dulunya ada pembenci tegar dari golongan "Islamik" dan pemimpin mangkuk gemuk juga dibenci mereka kerana kepimpinan haprak yang boros.Sekarang golongan "Islamik" ini seronok tengok mangkuk tua nyanyok menyerang pemimpin mangkuk gemuk yg memang mereka benci .Mereka lupa mangkuk kedua duanya bergaduh bkn sebab nak selamatkan rakyat,mereka bergaduh sebab perebutan daulah dan punca punca ekonomi serta kuasa.Mereka bersilat untuk meletakkan proksi-proksi mereka,utk sediakan laluan ke persada kuasa.Melayu fikir mereka ada hero yg membela mereka.BODOH!!

Melayu boleh terlalai dengan fatamorgana yg dicipta oleh mangkuk tua nyanyok yg dulunya terkenal sbg penyangak no satu negara.Penyangak tetap penyangak.Kata Melayu,anjing jika tak dapat makan tahik,dihidu baunya pun cukup.

Mayat Sopan

Melayu kalau dengan mayat punyalah sopan,tapi dengan orang hidup sedawa depan depan mulut ternganga macam babi.

Melayu Lepas Tangan

Orang Melayu suka lepas tangan.Sikap ni aku rasa dah beratus tahun kot.Asalnya nampak benda kecik kecik je mcm Melayu tak tahu jaga kemudahan awam.Kita gelar vandalisme.Tapi tabiat tu namanya lepas tangan.Ketuk telefon,pecahkan lampu jalan,rosakkan tandas awam,rosakkan pintu tandas dll.Ini semua gejala lepas tangan,takde sifat tanggungjawab.Melayu pakai helmet sbb takut polis,bukan sayangkan kepala otak dia.Kalau takde polis dia tak mau pakai.Melayu ada sikap asal boleh.Maklumlah bangsa ulu.Budak Melayu plg ramai vandalisme.Aku perati dah lama.Bila besar dapat masuk kerja kerajaan,jadi staff gomen yg takde accountability(pertanggungjawaban).Melayu mcm ni senang makan suap.Kalau bekerja buat asal boleh.Duduk kat kaunter muka masam,muka hostile,asyik nak balik cepat dan tak boleh nak beradab langsung.Ni semua asal dari sikap lepas tangan.Tak suka bertanggungjawap dan takde pride dalam kerja.Tu sebab Melayu mewarisi kepimpinan yg haprak dan tak berguna.Mereka tak dapat nak membina nilai yg baik walaupun terhadap binatang sebab mereka sendiri kdg kdg lagi teruk dari binatang.

Kelas Neraka

Selagi jantan Melayu treat pompuan sbg warga kelas kedua,aku akan treat Melayu sebagai warga kelas Neraka.Jaga-jaga..

Melayu tahu ke?

Kalau engkau Melayu mengaku pengikut ajaran Islam,cuba tanya diri engkau,apa makna 3 surah simple ni,surah Al Fatihah,Al Nas dan Al Ikhlas?Apa huraiannya?Aku takut engkau sembang lebat tapi solat x faham makna Al Fatihah.Ujian ni engkau buat kat rumah,dalam bilik sorang sorang.Lepas tu baru engkau layak komen dlm page aku.

Buah Kerandut Melayu

Omputeh sibuk kembangkan buah fikiran,
Melayu sibuk kembangkan buah kerandut

Kitab Suci Melayu

Tak boleh tidak,Facebook dah jadi kitab suci Melayu.Pagi petang siang malam hadap FB.Tapi makin banyak dihadapnya FB,makin bengong.Sebabya penyedia page page bengong dan gossip pun banyak.Ada macam macam cerita hantu,gambar pelik,gambar eksiden,gossip artis,lawak lawak sampah.Dan mereka ada jutaan LIKE.Takde rasa bersalah ke Admin page yang bagi fans makan sampah?sptmana suratkhabar Melayu paling popular yg semuanya penuh sampah.Aku masih keliru apa kemahuan Melayu?

Suratkhabar Melayu

Dalam suratkhabar Melayu hari minggu ada sisipan cerita pasal artis.So hari minggu Melayu akan berborak pasal artis A kawin artis B,artis C cerai artis D,artis E pergi buat umrah,artis F kacau laki orang.Inilah santapan Melayu dihari minggu.Tengahari sikit nanti ada dalam TV pulak kisah kisah artis dan perangai buruk artis.Semua hidup Melayu bertumpu pada artis.

Suratkhabar omputeh takde pulak mcm ni.Semua ilmu je.Sapa yg lagi kafir?

Wednesday, 8 April 2015

Nampak Baik

Engkau perasan tak?Melayu suka nampak baik.Cuba perati perangai Melayu,betapa mereka hipokrit.Kalau dtg majlis bacaan Yassin,walaupun tak tau baca,mereka sanggup duduk pegang surah Yassin sambil mulut kumat kamit.Kalau tahlil,walaupun tak suka mereka tetap buat utk ambik hati dan x nampak takde ugama.Sama macam solat jenazah,walaupun tak tahu tapi yg penting nampak tahu dan nampak berugama.Melayu segan nak tolak jemputan bertahlil atau kenduri arwah sebab nanti dikata tak berugama.Lalu mereka pergi geleng geleng kepala berwirid tanpa jiwa.Cuma tunggu time makan je.Kalau anak anak tak pergi kelas fardu ain atau belajar mengaji,ada la yang mengata takde ugama.Seolah olah engkau kena buat apa masyarakat buat.

Tuesday, 7 April 2015

Lesen Masuk Syurga

Kerja Melayu yang takde keje.Pergi duk kira nombor 17 pulak.Orang kafir kira duit,engkau kira date.Apa bodoh Melayu ni..

Naik smua bulu roma aku ble bce...
tlg bce smpai abis....

Pelik tetapi benar~
Tragedi MH17
Ramadhan ke 17
Pesawat berusia 17 tahun
Penerbangan pertama : 17/7/1997
Penerbangan terakhir : 17/7/2014
# AlFatihah
: Kebetulan??
MH17
Penerbangan pertama : 17/7/1997
Penerbangan terakhir : 17/7/2014
Tahun 2014 tolak tahun 1997 : 17 tahun.
Ditembak Oleh SA 17 Missile.
Kenapa dgn angka 17 ? Something Allah nak
bagitahu .
Subuh 2 rakaat
Zohor 4 rakaat
Asar 4 rakaat
Maghrib 3 rakaat
Isyak 4 rakaat
=17 rakaat..
17.04.2015 hari JUMAAT!!
WEH TAKUT WEHH !! Tolong solat mulai dari
SEKARANG sebab dajjal sedang berusaha naik ke
bumi . Peringatan ,Bagitau semua orang . Ini bukti
asli . Sebelah negara kita , iaitu indonesia telah
mendengar suara dari paras laut seperti seekor
anjing menyalak . Itu tanda dajjal dah semakin
menghampiri Jangan biar mesej ini terbiar .
Sesame laa kita sebarkan untuk kebaikan kita
juga . #DapatPahala # MalaikatSedangMencatat
:)TOLONG LAH IKUT # copynpaste~~ TOLONG
BACA....Tv3 punya
Assalamualaikum, maaf
mengganggu. Saya
baru dapat
info. Tolong baca. Sory kalau
lambat sebar.
Sekitar
pukul 5.30 ba'da mahrib
mendapati
gempa dan
gerhana. Suatu bunyi ganjil
seperti
ngauman
raksasa
yang kedua kalinya di bawah
dasar dari
lautan
pasifik.
Menurut para ulama, itu suara
DAJJAL yg
berusaha naek
ke dunia. Oleh sebab itu, kita
sentiase tidak
berhenti
azan dan solat. Siape yg membace
ni
tolong
sebarkan
ke 20 org. Jangan dipermainkan.
Lillahita'ala.
Demi
allah. Ni amanah mu dalam wktu
12 jam.
Tak
dikirim.
Musibah berupa. Dibencikan
orang, sial
sampai
umur 48
tahun. Tak susah pun forward je.
Senang
kan. -
Qur'an
akn musnah - ka'bah akn rata dgn
tanah -
sangkkala akan
ditiup 2 kali Nabi MUHAMMAD
SAW telah
bersabda : "
brng siapa yg mengingatkan ini
kpd orang
lain,
akan Ku
buatkan tempat d surga bgi'a pd
hari
penghakiman
kelak" kita bisa kirim ribuan sms
mesra,
tapi
bila kirim
yg berkaitan dgn ibadah mesti
berpikir I
Love
nabi
Muhammad , Kirim Sms ini
Sebanyak Umur
Kamu skrng
2 jam Setelah itu kamu akan dpt
Kejutan yg
tak
Terduga,
Allah tau isi Hatimu.. # sy sebar
kerana
Allah..
Bukan
kerna kata2 y xbenar.. Tapi
kebenaran y
terselit.
In Sya Allah.. Allah lebih
mengetahui"

Perkauman Melayu

Kalau Melayu jumpa Melayu dlm banyak urusan,boleh je panggil "Abang" , tapi jumpa bangsa lain tak boleh panggil abang pulak. Perkauman ke?

Hukum Comolot

Ada kes artis comolot bini buat Melayu sentap.Bongok betul Melayu.Anak engkau tgk dalam tv bukan saja comolot tapi siap kolom lidah bagai.Yg tu kau tak sentap pulak?Comolot bini lagi baik sbg ekspressi sayang bini.Nanti cium mulut GRO engkau kata haram pulak.Dahlah Valentine pun haram,apa yang halalnya.Nak show sayang bini pun kena tunggu hukum.Slow la Melayu ni.Banyak sgt mkn belacan

Tuhan Mark Zuckerberg

Aku rasa tuhan Melayu bukan Allah,tapi Mark Zuckerberg.Tengoklah berapa ramai Melayu berdoa di Facebook.

Konon nak tunjuk baik ke apa?Tu yg melarat kat drama Melayu,bila berdoa mesti nak ckp kuat kuat.Tuhan pekak ke apa?

"alaaa,duit rakyat..abiskan je"

Engkau pernah tgk tak perangai Melayu bila guna harta kampeni?Mereka akan cakap , "alahh,kampeni punya..lenjan je". Ni lah perangai Melayu.Bila jadi pemimpin pun sama,perabih duit rakyat . "alaa,duit rakyat...guna sampai abis"

Haramjadah betul..

Ya Kami Bodoh dan Bingai

Punyalah bingai Melayu,posting mcm ni pun boleh jawap.Siap berdoa dan menyesal.Aku naik geli tengok kebodohan ketara macam ni...memang bingai!

Sami Melayu

Wahh,bila sami masuk Islam bukan main seronok engkau.Macamlah engkau jaga sangat kebajikan mualaf ni semua...Seronok sbb konon konon boleh berbangga sami masuk Islam kerana benarnya Islam.Islam memang benar,cuma Melayu jarang bercakap benar.

Melayu Werewolf

Memang otak Melayu berpandangan jauh.Ini pun fikir.Syabas Melayu...

Melayu Nak Kojol

Kalau bab geli dengan org kafir,Melayu mmg juara.Seolah olah orang kafir ni najis.Aku tau benda ni.Dah aku pun Melayu asli berpuluh tahun.Ada jugak puak puak yg tak mahu bersentuh dengan orang kafir walaupun sesama lelaki.Aurat pun tak boleh nampak walaupun sesama lelaki.Keji jugak fahaman ni tapi aku biarkan je.Tapi bila Melayu eksiden nak kojol,perlu darah...takde pulak tanya ni darah HALAL ke???Ada cop JAKIM ke?Darah ni tak bercampur babi ke?Poyo betul puak puak ni...

Organ Melayu

Dulu bising pasal derma organ.Banyak ulamak Melayu duk berbincang boleh ke tak boleh.Ini pun nak bincang bertahun tahun.Ada Melayu yg sampai skrg tak setuju nak bagi organ pada orang bila dia mati sebab Melayu takut nanti bila bangun di akhirat organ badan x cukup.Itu sebab mereka skeptikal nak jadi penderma organ.Tapi bila dia sakit,tahu pulak masuk nama dalam list penerima organ.Apa jadah otak Melayu ini pun tak boleh fikir

Monday, 6 April 2015

Aliran Agama Melayu

Punyalah bengong Melayu,bagi mereka hanya yg dtg masjid,pakai jubah kopiah serban saja boleh huraikan pasal hakikat agama.Seolah olah agama ni terlalu rigid dan sempit.Mereka menutup pintu perbincangan hanya kerana engkau "bukan dari aliran ugama". Mereka mahu dilihat tahu lebih dari org lain dan tersinggung bila ada orang yang huraikan agama dgn lebih mudah dan user friendly.Mereka mahu org berugama ikut cara dan pemikiran mereka,walaupun cara dan nilai yg mereka bawa jauh terkebelakang.Bagi mereka,sumber memahami agama hanya datang dari orang orang "Aliran Agama".Orang orang bukan "Aliran Agama" hanya sesuai jadi lembu atau kera yang hanya angguk dan tersengih.Ini hakikat yang mereka faham.

Poyo Melayu Kaki Repot

Ini kali kelima admin page PoyoMelayu di ban kerana menyiarkan kebenaran.Ada Melayu yang sakit jiwa,sakit bontot,sakit otak yg telah melaporkan kepada Facebook tentang salah satu posting Admin(sila rujuk gambar).Inilah Melayu.Layu,lesu dan hati tisu.Admin mungkin akan membuat pembaharuan dengan hanya membuat posting yang di link kan kepada www.poyomelayu.blogspot.com sebagai salah satu kaedah untuk survive.Keep commenting supaya Melayu akan lebih terseksa jiwa mereka.

Melayu Nama Arab

Melayu letak nama anak dengan nama Arab dengan harapan supaya senang masuk syurga.Alih alih Melayu ramai masuk penjara.

Syurga entak kemana,hidup merana sebab otak tak pernah guna...

Melayu Lembam

Ada Melayu sound aku,nak kritik Melayu takpe,jangan sentuh pasal agama.Aku tanya balik ;

Kalau agama tak boleh sentuh,kenapa engkau belajar agama??
Kalau dah belajar,kenalah sentuh,tanya,pegang,rasa,kritik,komen.Itu pelajar yang baik.Pelajar yang diam biasanya pelajar yang bodo atau lemau dan lembam.

Bahasa Melayu Bahasa Syurga

Ada Melayu ingat bila tulis guna tulisan Jawi atau letak nama guna tulisan Jawi kira lebih Islamik la konon.Poodahh!Tulisan Jawi dengan tulisan rumi tu takde beza pun.Macamlah semua nabi guna tulisan Jawi.Ada jugak Melayu cakap bahasa disyurga ialah bahasa Arab.hehehe.Mungkin dia pernah visit kot...

Sunday, 5 April 2015

Tutup Muka Buat Apa?

Aku tak pernah bermusuh dengan wanita bertudung.Family aku pun ada yang bertudung.Aku takde masalah.Tapi aku tak setuju jika Melayu memilih untuk bertudung sehingga menutup muka dan hanya tinggal mata dua biji(ber niqab).Bagi aku keburukannya lebih banyak dari kebaikan.Muka adalah medium sosial yg utama.Dari raut wajah dan senyuman,kita mampu mentafsir peribadi.Bagaimana kita mahu sebarkan nilai nilai terpuji jika wajah kita bertutup sedangkan hubungan sesama manusia harus punya interaksi terus dari wajah ke wajah.Apa sebab muka harus ditutup?Bagaimana masyarakat boleh berfungsi jika elemen utama dalam tubuh badan dilindungi dari pandangan?Bagi aku,perbuatan sebegini extreme dalam kontek hubungan kemasyarakatan.Ianya tidak membuahkan hasil yang baik untuk jangka masa pendek dan jangka panjang.Ianya tidak releven dlm usaha membina peradaban manusia ketahap yg lebih tinggi.

100 PLUS Untuk Mayat

Mayat orang Melayu tak mati betul betul.Kadang kadang ada sedara datang ke kubur bagi bantuan air.Jirus dari atas kubur.Haus sangat agaknya dalam kubur.Panas mungkin kerana climate change atau tanda tanda awal Melayu masuk neraka.Melayu kan bgtau kubur tu lubang lubang neraka.

Lain kali datang bawak 100 Plus,takut mayat dehidrate.Kesian mayat kena hantar klinik pulak nanti.

Hang Mukah

Ada lagi Melayu percaya cerita Hang Tuah 5 bersaudara.Yang peliknya,semua Melayu tak pernah guna nama Hang pun..mereka semua pakai nama Arab...mana anak cucu cicit Hang Jebat,Hang Kasturi,Hang Lekir dan Hang Lekiu?Katanya Hang Tuah Wali Allah telah ghaib,takpelah.Mana cucu cicit Hang Jebat yang kuat bermukah dengan dayang istana sebagai membalas dendam??Takkan tak pancut sekalipun..dulu lagi banyak Tongkat Ali,Tongkat Hassan,Manjakani dll.Kote lebih kerap menegang..for sure hari hari mahu bermukah...

Aku cabar kalau ada yang boleh tunjuk salasilah Hang Hang ni semua sampai ke anak cucu cicit dia sekarang,aku bagi RM10.00.

Melayu terima bulat bulat je apa orang tua cakap.Otak letak kat jubur tak mahu fikir langsung..

Arak Melayu

Kalau Melayu jumpa Melayu minum arak(Beer,Carlsberg)depan depan dia,sah sah dia kata kafir.Wajib diperangi.Tapi Melayu lupa punyalah ramai budak sekolah hisap gam,hisap ganja,ambil pil dll.Pusat Serenti pun bertambah.Yang tu Melayu tak kisah pulak.Melayu bukan paham pun larangan tuhan pasal arak.Dia ingat arak tu yg minum je.Otak Melayu kan payah berkembang.Itu je sebab dia...

Saturday, 4 April 2015

Escapisme Melayu

Dalam page PoyoMelayu,aku akan fokus untuk kutuk,kritik dan belasah Melayu.Kalau engkau nak kutuk Cina,India,Serani,Singh,Kadazan,Iban,Arab,Mat Saleh,aku tak ambik pot.Bagi aku manusia mmg suka salahkan bangsa lain sebagai escapisme.Bila tgk Mat Saleh main jubur,mereka akan akan fikir,mujur aku Melayu tak main jubur,kiranya aku better dari Mat Saleh.Kalau tengok Cina tak mandi,mereka akan memujuk hati sendiri,mujur aku Melayu,aku mandi pagi.Inilah perangai ramai manusia.Perbuatan tak berpaksi pada disiplin ilmu.Ramai Melayu perangai mcm ni.Bila bercakap mmg mereka akan salahkan orang lain atau bangsa lain.So mereka selamat dari memperbaiki sikap sendiri.

"Hanya Melayu Mengenal Melayu"

Melayu Tak Hormat Majlis

Engkau perasan tak budak Melayu tak pandai hormat majlis.Mereka tak hormat orang waktu orang bercakap.Waktu aku kuliah dulu pun budak Melayu suka duduk belakang dan bercakap cakap masa lecturer ajar.Mereka kena di suruh diam baru nak berenti bercakap.Kalau sekarang,budak Melayu dalam majlis atau forum asyik nak kena suruh untuk silent handphone.Ada lagi jenis dalam panggung pun nak bersembang waktu movie tengah main.Lagi parah bawak anak kecik masuk panggung,kemudian budak tu menangis dia sibuk nak suruh budak tu diam.Orang lain sakit hati je tengok perangai keji Melayu ni...Benda ni basic je,itupun bodoh tak boleh nak fikir.Nak behave pun nak kena suruh.

Melayu Kawan Setan

Bila bawak Melayu makan buffet kat hotel,mereka makan macam dah takde esok.Letak penuh dalam pinggan walaupun tahu tak habis.Memang tak salah pun sebab engkau bayar,tapi sbb bab makan ni sedap macam berjimak jugak,ustaz cakap "membazir itu sahabat syaitan" pun dia dah tak peduli.Kalau bab ibadat lain yg mengarut patuh pulak.Melayu ni jenis bangsa bangsat yang sukar kawal nafsu dgn conscience(kesedaran dalaman).Sebijik macam perangai arab barbarik.Dah ajar puasa pun tak mampu kawal nafsu serakah.

Benih Bangsat

Hari pertama engkau langgar traffic light,tak semestinya engkau kojol kena langgar.Kali ke 100 pun sama.Tapi setiap kali engkau buat keje bangsat macam ni,engkau dah semaikan satu nilai bangsat dalam diri engkau iaitu cuai,langgar peraturan,cincai dan tak hormat manusia lain.Diwaktu yg sama,engkau dah semai satu lagi benih keje bangsat ni pada setiap orang yg tengok kelakuan engkau terutama remaja.Remaja akan tengok dan berfikir bahawa ini perkara yang biasa dibuat dan tidak ada salah.Akhirnya ia jadi budaya.Pada suatu hari,mungkin adik pompuan engkau akan dilanggar di traffic light oleh pemandu yg langgar lampu merah sptmana yang engkau ajar mereka beratus ratus kali sebelum ni.Masa tu jangan salahkan tuhan.Baca Yassin seribu kali pun tak boleh nak repair muka adik pompuan engkau yang dah pecah.Manusia di negara kafir,pukul 3 pagi takde orang lalu pun mereka tak langgar lampu merah.Sbb mereka ada keinsafan dalam diri.Mereka tak perlu doa taubat hari hari untuk jadi baik dan mengikut peraturan.

Artis Berhijrah

Engkau perasan tak?artis Melayu yg lama hilang dari persada seni,tetiba keluar dari gua mana ntah dgn penampilan baru.Off course lah penampilan ni lebih Islamik untuk bagitahu peminat "i dah berhijrah". Dia pun ceria sbb peminat seronok tgk artis ni dah bertaubat(Baca : Boleh ke syurga bersama sama).Maklumlah waktu jadi artis menyanyi dan berlakon tu haram.So bila dah tak buat kerja haram,Melayu akan value kan engkau adalah golongan yang punya kesedaran utk kembali ke pangkal jalan.Mereka suka icon yang "boleh jadi baik".Lalu artis ni akan di wawancara oleh stesen tv dan radio semenjak bila berhijrah dari kekufuran kpd keislaman.Lalu kampeni jual produk Islam seperti Kismis Islam,Bedak Sejuk Islam,Pemutih Ketiak Islam,Serbuk Kunyit Islam terkinja kinja nak sign mereka untuk jadi duta produk.Dapatlah income halal skit kat artis ni.Baguslah tuuu...

Yang kesiannya,artis yang belum berhijrah di pandang serong dan digesa "berhijrah" supaya semua peminat melayu lega artis artis mereka tidak disumbat ke neraka.

Aku duta produk Coli Islamik.Ciri ciri Coli Islamik ialah tangan pasangan boleh seluk buah dada dari luar coli.Maklumlah Melayu kan rakus...:)

Melayu Bacul

Ada Melayu yg pangkat besar,ada kuasa,ada title...masa keje gomen buat perangai macam tahik,tindas rakyat.Buat statement jilat jubur ketua dan pecah amanah rakyat.Bila bersara mula nak tunjuk alim,tunjuk insaf,join parti "Islam"  konon nak basuh dosa,naik atas pentas ceramah kutuk dan maki bos lama yg dulu dia jilat jubur.Hipokrit dan bacul.Time takde kuasa baru nak tunjuk engkau benar kononnya...Haramjadah betul perangai hipokrit Melayu ni...

Melayu Telur Kecut

Sebagai Muslim,aku suka kalau ada orang kritik ugama aku.Dan kalau boleh biar ada direct interactive.Sekarang ni banyak medium boleh pakai,facebook,whatsapp,skype,wechat dll.Orang Kanada,Korea,Mongolia boleh mesej kita direct tanya pasal Islam.Barulah anak jantan.Jawap lah kalau engkau tahu jawapan.Kalau org tu maki aku pasal ugama aku,lagi aku suka.Bukan macam Melayu poyo otak lemau,baru tegur skit dah nak meroyan berjihad konon.Sah sah engkau yang salah bawak agama.Tu pasal kecut telur berhadapan dengan cabaran globalisasi.

Melayu Kera

Pemimpin Melayu muka tak malu boleh bg kenyataan bodoh pada Melayu bila bila masa dia suka sebab takde Melayu nak sembur dia depan muka suruh bertanggungjawap.Kalau kat Jepun atau barat,pemimpin tak berani cakap kosong sbb mereka akan diserang bertubi tubi oleh rakyat.Mereka ada stand dan accountability(pertanggungjawapan).Mereka berani dan gentleman.Bukalah utube tgk mcmana parlimen negara maju debate.Bukan mcm kat sini.

Di negeri Melayu cara mereka berdebat dalam parlimen lebih teruk dari kera.Kadang kadang pasal perkataan remeh temeh pun boleh habis berjam jam masa.Haramjadah betul.Tu belum kira yang tak attend sidang parlimen atau yang tidur.Nak tidur pergi masuk tandas la,jgn tunjuk depan tv.Pundek betul Melayu...

Friday, 3 April 2015

Muka Putih Perangai Hitam

MELAYU SUKA CANTIK TAPI TAK SUKA SIHAT

Ada pembaca bgtau Admin pasal benci dengan perangai pompuan Melayu yg tak habis habis tukar produk kecantikan.Ini pun bala "consumerisme" jugak.Rukun kapitalis.Engkau semua kena tipu konon produk tu blh cantikkan engkau.Cantik bukan sebab engkau putih gebu semata mata.Dan bukan semua orang suka yang putih.Cantik datang bila engkau sihat,positif dan open minded.Personaliti yg cantik datang dari knowledge dan practice.Muka je putih tapi perangai macam hanjing pun takde guna.Muka je putih tapi badan tak sihat buat apa?Yang kaya raya tokey produk.Dia bkn share pun duit dengan engkau.

Baik duit yg engkau labur kat produk tu engkau beli vitamin yang baik baik.Kalau cara jaga kesihatan pun engkau tak tau,senaman malas,makan belacan banyak,otak negatif,taksub kuat,takde apa yg cantik pada engkau.Semuanya hodoh hodoh belaka.

Seronok Jadi Kafir

Aku terbaca komen pasal orang Melayu seronok dengar figura figura besar masuk Islam.Michael Jackson masuk Islam,Mike Tyson,Neil Armstrong,adik Tony Blair dll.Aku geli dengan Melayu poyo ni.Perasan tak bertempat.Bukan main seronok dengar pasal orang masuk Islam.Bolehlah guna alasan ni untuk berhujah kononnya.Poodahh.Orang kafir masuk Islam bukan sebab tengok perangai Melayu.Mereka baca buku,baca Quran.Kalau mereka tengok Melayu,confirm mereka tak mahu masuk Islam.Mereka percaya dgn knowledge,bukan percaya membabi buta.

Lagipun,apa engkau boleh buat bila org kafir masuk Islam?lepas seronok dengar berita tu,engkau cakap "Alhamdulillah",kemudian blah.Itu je pun.Bila muallaf tu datang masjid mintak tolong,mintak bantuan duit,engkau halau mereka.Last last mereka jadi kafir semula,engkau maki mereka lagi sekali.Itu jelah pun kerja Melayu.

So,apa pasal engkau seronok orang masuk Islam?

Melayu Mana Ada Kelas

Engkau rasa anak anak menteri yg drive BMW,Merc atau wakil rakyat dan korporat Melayu yg drive kereta 300k,400k duduk kat kelab golf atau lobi hotel cerita pasal masalah engkau?pasal masalah Melayu miskin dan susah?Engkau rasa itu ke amalan mereka?

Mereka bukan ambik pot pasal engkau.Kawan engkau yg buat MLM yg dah kaya tinggal kat kondo 500k pun dah lupakan engkau.Ini pulak orang orang atas.Ini mmg sifat kelas kelas manusia.Kelas kapitalisme.Engkau mungkin x faham sbb masa engkau habis mengaji ilmu "akhirat" yang tak membantu hidup engkau pun.Manusia akan selalu bersatu atas kepentingan bersama,bukan sebab engkau Melayu.Melayu kaya tak akan datang rumah engkau dan bagi engkau cash setiap bulan untuk emak engkau yang sakit buah pinggang atau anak engkau yang tak mampu pergi sekolah.JANGAN MIMPI OK!

Engkau tengok kat facebook,orang kaya buat apa?tayang makan kat kedai mewah,tayang kereta,tayang rumah,tayang semuanya.Engkau tercengang mcm kerang busuk.Belum jadi pemimpin dan ada kuasa mereka dah kemaruk dengan kekayaan.

Bila org mcm ni jadi pemimpin parti atau kumpulan,engkau pergi ampu dan cium bontot mereka.Sapa yang bodoh?engkaulah...So Melayu,engkau kena ingat,kapitalisme ini suatu sistem untuk memperhambakan engkau.Dan ingat,orang kaya walaupun baca bismillah dan mengucap sama dengan engkau,mereka bukan dalam "KELAS" engkau.So jangan letak harapan orang orang sebegini akan bantu engkau.Engkau sendiri kena ada knowledge supaya manusia tak memperhambakan engkau dengan sistem yg mereka cipta untuk mengkayakan mereka.

Melayu Selfish

Engkau perati orang Melayu.Mereka suka berkumpul tapi dengan tujuan tujuan remeh.Sebenarnya mereka selfish.Kalau berkumpul untuk kenduri,makan makan,sembang kosong atau huha huha,mereka berkenan.Datang pun punctual.Mereka akan gelak dan boleh minum sampai pagi.

Tapi kalau ajak untuk fikirkan pasal masalah masalah rakyat,tetangga,org miskin,org cacat,mereka akan jadi culas,mereka malas,mereka cari banyak alasan.Kadang kadang mereka langsung tak terfikir untuk solve apa apa problem.Mereka cuma mahu goyang kaki dan tak diganggu.Mereka selfish tapi mereka tak sedar mereka selfish.Bagi mereka selagi makan pakai mereka terpelihara,maka itulah yg terbaik.

Mereka memilih untuk bergelak ketawa dan cuba menafikan masalah mereka sendiri.Mereka takde iltizam untuk mengubah sesuatu.Ini bukan benda baru.Amalan hidup Melayu tepu dengan amalan sama yang diulang ulang semenjak berkurun lamanya.Mereka tak suka selesaikan punca masalah,tapi memberontak bila tersepit dan akhirnya mengamuk.Mereka macam budak budak.

Retorik Melayu

Aku pelik tgk orang Melayu.Mereka ada pelbagai parti dan kumpulan Melayu yang kononnya memperjuangkan nasib mereka.Tapi sampai sekarang nasib mereka tak berubah pun.Ada puak cerita pasal ketuanan,ada puak cerita pasal sunnah,ada satu lagi puak cerita pasal tanah Melayu kita punya.Tapi ni semua UMPAN,RETORIK KOSONG.Tgk lah result,apa hasilnya sekarang?Ada Melayu dapat untung?Entah apa jadah yangereka bincang pun aku tak tau.Nampak betul Melayu ni cakap kosong.Parti puak Melayu sibuk cari pengaruh,sibuk cari nama.Ada yang jual nama bangsa,ada yg jual nama ugama.Dua dua sama je.Engkau rasa sebab apa parti dan kumpulan Melayu gagal?Sebab Melayu malas berfikir.Mereka selalu ditipu oleh pemimpin mereka.Pemimpin mereka bukan orang orang pandai,tapi pandir.Mereka hanya main politik dan main jubur.Akhirnya Melayu berkubur.

Orang Melayu mmg suka bergantung dengan pemimpin puak atau parti.Mereka inferior,takde keyakinan untuk stand alone dan speak up.Nak lawan bos nanti derhaka.Lama lama mereka merajuk atau kecik hati.Dan ramai Melayu babi join sesuatu puak atau kumpulan atau parti bukan sebab ikhlas nak bantu Melayu dan negara,tapi ada kepentingan nafsu.Itulah yang berlaku.Tengoklah nasib Melayu,kalau mereka tak jadi hantu,mereka jadi kutu.Semuanya susahkan aku.

Sayang Saudara Masa Berada

Engkau tau kenapa Melayu panggil orang kafir masuk Islam sebagai "SAUDARA BARU"?

Sebab Melayu ada pepatah "Sayang saudara masa berada".

Biasanya mualaf yg baru masuk Islam perlu bantuan sokongan dari orang Islam samada kewangan atau moral.Sebab tu Melayu tak suka tolong mualaf sebab mualaf ni "tak berada"(miskin/lemah)

SAYANG SAUDARA MASA BERADA....jeee

Melayu Al Hafiz Al Madinah

Engkau perasan tak?Kalau ustaz Melayu ada nama Syeikh bla bla bla Al Hafiz Al Pattani Al Madinah,Melayu dengar pun dah menggeletar akan ketinggian ilmunya.Tu belum tengok serban dan celak dia lagi.Bangga betul Melayu kalau pengajar dia nama nama Arab yg ada lebihan kat belakang.Melayu dah seram sejuk nak pergi dengar fatwa terbaru.Nama orang kafir yang hebat tak perlu ayat bodek pun...Steve Jobs,Bill Gate,Stephen Hawking,Albert Einstein,Steven Spielberg,Marco Polo,Newton...mereka ni semua dah terbukti bagi sesuatu pada kemanusiaan.Bukan macam Melayu..

Melayu Gila Pangkat

Melayu ni gila pangkat dan takut dengan orang berpangkat.Aku jumpa ada Melayu jual pangkat buatan untuk letak depan kereta dengan tujuan nak takutkan Melayu lain.Ini lah style otak feudal Melayu.Nak gunakan kelebihan palsu untuk ugut dan tunjuk lagak.Aku selalu jumpa kereta yang berlambang ni perangai lain macam.Style macam ni praktikal di bumi mundur je iaitu bumi Melayu.

Seekor Melayu Lahir Ke Dunia

Seekor Melayu yang lahir kebumi ini sebenarnya sama saja dengan spesis spesis yang lain.Tetapi mereka bertukar bentuk apabila penjaga(baca : Mak Ayah/Datuk/Pakcik) mereka mula mengenalkan mereka dengan tulisan tulisan arab atau huruf huruf Arab tanpa menjelaskan kepada mereka nilai-nilai dalaman yang terkandung didalamnya.Mereka dibentuk untuk mengambil sistem membaca huruf huruf Arab dan "pakaian" Arab sebagai suatu sistem hidup.Dan,penjaga mereka juga tertipu dengan ilusi bahawa "menghantar" anak mereka belajar huruf-huruf ini akan membawa impak yang baik dalam hidup.Mereka tertipu.BUKTINYA??
Buktinya ada dalam statistik jenayah dan persekitaran yang kita lihat sekarang.Jangan nafikan,jangan hipokrit.Terima kenyataan bahawa sistem yang Melayu berilusi bahawa ianya baik telah gagal.Tapi Melayu masih mengamalkannya tanpa segan silu.KENAPA??Adakah Melayu terlalu naif sehingga perkara sebegini jelas masih tidak dapat dilihat dengan mata kasar?

Memang ini perkara yang basi yang aku ulang-ulang kerana aku tak mampu hidup dalam suasana bising Melayu merempit dan sampah merata rata serta tandas awam yang kotor dan busuk.Dan aku tak mampu hidup dengan jenayah yang berlaku disekeliling aku.

Thursday, 2 April 2015

Melayu Suka Lendir

Melayu bila berwuduk,masa berkumur dia akan berkumur mcm kat rumah.Semua isi dlm mulut dia akan diluah kan ditempat public.Sisa makan dan tahik gigi semua keluar.Tahik hidung pun dia korek sekali.Tu belum kira Melayu yang hembus hingus berlendir masa berwuduk.Dia ingat orang sebelah tak nampak,takde perasaan.Ini ajaran Islam atau Melayu?Yang aku tau Melayu mmg pengotor.Benda tu patut buat di sink kalau perlu atau tak perlu buat pun.Dan bukan buat di tempat wuduk.Benda ni berlaku sebab dia dengar ustaz cakap waktu tengah solat tak boleh makan.So dia takut sebijik nasi masuk mulut lalu batal solat,kafir lah dia.Itulah sebab bermati matian berkumur sampai buang semua kahak dan semua sisa makanan dlm mulut.Benda ni nampak kecik tapi itu tanda Melayu tak sensitif dengan persekitaran.Mereka tak kisah dengan lendir dan kahak dan lumut.Mereka cuma kisah bila dengar Melayu simpan bible kat rumah...

Mandi Jumaat

Ada ustaz Melayu duk sibuk cerita pasal Melayu kena mandi sebelum solat Jumaat.Releven ke cerita ni?diwaktu kita semua bekerja pada hari Jumaat,apa signifikan nak bgtau pada semua orang suruh mandi.Belum habis lagi.....

Diceritakan pula,ulama ulama berselisih pendapat tentang waktu sebenar untuk mandi.Adakah selepas masuk hari Jumaat pukul 1 pagi,atau sejam sebelum solat Jumaat,atau pagi Jumaat dll.Semuanya bertelagah waktu yg terbaik utk mandi.Adoiiiii....apa nak jadi ni Melayu?Benda ni pun engkau berselisih?

Tu belum masuk bab malam Jumaat...lagi byk kisah.Ada aku tengok Melayu nak potong kuku dan cukur janggut pun tunggu ari Jumaat...macam ni pun ada...rosakkk....

Solat Palsu Melayu

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Sepatutnya masjid dan surau menjadi "temporary shelter" atau rumah perlindungan sementara yg mengutamakan kerja kerja kebajikan membantu manusia lemah,warga emas,ibu tunggal,OKU,mangsa dera,gelandangan atau pemuda bermasalah.Ini yg disyariatkan tuhan.Solat tanpa punya rasa untuk menyirami manusia dgn kasih sayang dan perhatian adalah solat yang palsu,merepek dan terpesong.Ada masjid yang hanya dibuka pada waktu solat,ada masjid yg melarang org tidur dan ada yang melarang perempuan tidak bertudung memasuki masjid.Undang-undang siapa ini?

KHUTBAH JUMAAT MELAYU 3 APRIL 2015

KHUTBAH JUMAAT MELAYU 3 APRIL 2015

Semua benda engkau kena berfikir.Bukan terima membabi buta.Tuhan tak bagi manusia jadi bodoh.Nak bersenggama pun engkau kena fikir,pasangan aku dah horny ke belum,nafas dah naik ke tak,air sedap dah keluar ke belum,badan dah menggeliat ke,dia ada mood ke hari ni nak bersenggama,apa masalah dalam otak dia...itu smua engkau kena fikir sebelum buat.Jangan jadi macam ayam atau anjing.Ini pulak pasal life.Banyak Melayu ada dua set pemikiran.Bila tentang subjek dunia,mereka boleh berfikir dengan baik.Mereka boleh jadi orang yang berjaya.Tapi bila masuk bab "ugama" , mereka longlai.Otak mereka terus terima tanpa usul periksa.Ini salah.Ugama atau apa saja yang berkaitan dengan hidup,semuanya harus ditanya,disoal,dibelek dan disiasat.Itu ajaran tuhan.

Cuba tengok dalam Quran,tuhan suruh engkau lihat alam sekeliling,kemudian suruh engkau bertanya kenapa langit takde tiang.Itu simbolik lah bodoh,bukan suruh engkau tanya soalan ni sepanjang masa.Itu contoh simbol dari tuhan bahawa apa saja benda harus ditanya walaupun soal langit yang besar tak bertiang tu.Padahal sekali imbas apa hal engkau nak tahu langit tak bertiang.lantak lah dia...Ini pulak risalah-risalah "ugama" yang didatangkan dari ribuan tahun yang engkau percaya sebab org yang bagitahu engkau tu percaya.MACAM TU KE CARA ENGKAU PERCAYA?Kalaulah ada satu orang bagitahu engkau "Tuhan suruh kita basuh berak dengan siku" , katanya ustaz cakap macam tu,engkau kena mintak dari mana sumber,surah apa,ayat berapa.Itu contoh saja.Tapi otak Melayu tak berfungsi sebegini.Mereka longlai bila dengar "ini ustaz cakap" . Terus mereka tutup sel pintu otak untuk berfikir.Ada pulak Melayu keldai cakap ugama ni mana boleh fikir lojik...bayangkan..itulah sebabnya banyak versi-versi ugama yang tak masuk akal dan membazirkan masa melayu diamalkan semata mata sebab ugama tak boleh difikir dengan lojik akal.Kalau ugama tak boleh dirumus dengan akal,baik engkau jadi lembu.Lembu dapat buat korban Raya Haji.Ada jugak guna...

Dengan kalender pun Melayu takut

Dengan kalender pun Melayu takut.Mungkin kalender ini mempunyai roh kafir yang jahat yang akan menjelma di waktu malam dan menuang air suci kedalam mulut Melayu dan akhirnya pagi esok Melayu akan menyanyi "Hallelujah"

Melayu di tipu lagi

Cara cara Melayu ditipu.Gambar ni sebenarnya sebuah patung antik untuk sebuah Muzium.Ini sumber dari kenalan di USA.Melayu kena lagi.Subhanallah! ;)

Apa Melayu Boleh Buat?

Salah seorang Melayu maju ditemui pagi tadi membantu seorang warga tua bukan melayu.Di negara kafir benda ni biasa berlaku.Aku pernah nampak dua orang minah saleh kafir pakai short angkat Makcik tua pengemis yang tak boleh berjalan laju sedang melintas jalan.Semua melayu tercengang tengok seolah-olah minah saleh tu yang buat salah.Aku juga pernah tengok dua wanita asing dalam tren tarik seorang makcik tua yang berdiri dalam tren untuk duduk bersama mereka.MELAYU BOLEH BUAT??

APA MELAYU BOLEH BUAT??

Tuhan Tak Zalim,Melayu je Hipokrit

Imagine Melayu tinggal dan bekerja di negara kafir mcm Hong Kong,Sweden atau Poland.Bila meeting dengan kafir,sebelum zohor dan habis meeting waktu dah masuk asar,mcmana Melayu nak solat?Surau pun takde.Kalau kat Msia,Melayu akan gelisah sbb tak boleh pergi surau.Dalam hati dia akan ingat bahawa dia dah membelakangkan tuhan.Tapi kat negara kafir dia akan adjust kefahaman dia,dia kata darurat sbb ni negara kafir takde surau.So dia tak bersalah.Kalau hari Jumaat,Melayu kat Msia mmg x suka ada apa apa event atau kerja waktu tengahari.Takut tak dapat pergi masjid.Aku tau bangsa lain mmg jengkel tgk perangai Melayu mcm ni,cuma mereka pendam je.Yang aku benci,pergi masjid bukan untuk apa pun,untuk tidur dalam air cond sambil bersila.Padahal kadang kadang ada kerja yang lebih penting untuk kau selesaikan.Tuhan bukan zalim sangat pun macam yang kau sangka...

Melayu Kilang Anak

Orang Melayu cakap setiap anak ada rezeki masing masing.Betul ke?rezeki pun byk jenis rezeki.Roti kering dengan teh masuk angin pun rezeki jugak.

Orang melayu cakap ulat dalam batu pun boleh makan.Yelah,ulat memang boleh,Melayu je tak boleh.Tu pasal ramai Melayu jadi ulat kat airport atau kat pejabat dot dot dot.Tu pasal nak cari makan la tu.Sebab percaya anak ada rezeki,setiap tahun mereka beranak.Tapi anak sedia ada susu pun tak cukup,makanan pun bercatu,rumah sempit,bilik pun sesak.Dan budak yg baru lahir hidup dalam suasana merimaskan.Untuk apa besarkan seekor Melayu dlm suasana mcm ni?Nak ajar mereka memberontak ke?

Aku pernah dpt jiran anak 6 duduk dlm rumah 850 kaki persegi.Kata anaknya,"Saya tak boleh duduk dlm rumah,tak boleh bernafas bang"

Melayu Tersepit

Aku benci tengok Melayu merempit,tapi seronok bila tgk mereka tergolek tersepit

Thomas Edison tidak pernah ke sekolah tahfiz

Thomas Edison tidak pernah ke sekolah tahfiz

In his early years, teachers told Edison he was "too stupid to learn anything." Work was no better, as he was fired from his first two jobs for not being productive enough. Even as an inventor, Edison made 1,000 unsuccessful attempts at inventing the light bulb. Of course, all those unsuccessful attempts finally resulted in the design that worked.

Filem Lucah Lebih Afdhal

Menonton filem lucah adalah lebih afdhal dari menonton filem Melayu yang sopan.Sekurang-kurangnya filem lucah benar benar berbogel diatas katil tidak seperti filem Melayu yang bertudung sewaktu tidur.

Melayu Busuk

Banyak surau Melayu ada kain pelikat dan telekung bersibai pada penyangkut.Bau dia lebih teruk dari bau tahik aku.Tapi aku tengok Melayu tak kisah pun nak pakai.Aku pelik jugak kenapa ada Melayu bila nak semayang kena pakai kain pelikat?Engkau kencing kat seluar engkau ke?Basuh je lah seluar engkau.Ada jugak kopiah yg dah berbintik dan berkulat sbb lembap tapi Melayu tak kisah,pakai saja janji dapat pahala walaupun busuk mcm bangkai.Itu belum kira sejadah yang bersepah.Nak lipat dan sangkut sejadah pun aku perati Melayu malas.Babi betul Melayu ni,dalam surau pun tunjuk samseng.

Kenan Melayu

Engkau pernah dengar pasal "KENAN"?Inilah produk Melayu yang hanya bersandarkan sangkaan semata mata.Engkau pernah dengar firman tuhan "Aku adalah seperti niat hambaku" . Aku tau engkau tak pernah jumpa ayat ni,sebab asyik dengar lawak ustaz.Melayu bukan suka membaca pun.Padan muka engkau!
Pantang Larang Berkaitan Kenan

1) Wanita mengandung dilarang mencaci atau bercerita mengenai seseorang yang cacat kepada orang lain, atau tidak digalakkan melihat orang cacat. Jika tidak,anak yang bakal dilahirkan juga akan cacat anggotanya atau terkena kenan.
2) Tidak dibenarkan mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil kerana dikhuatiri kenan.
3) Ibu bapa tidak boleh menyiat telinga lembu atau kerbau untuk dibuat tanda. Dikatakan, dengan berbuat demikian, anak yang bakal lahir akan lahir dengan tidak sempurna atau cacat.
4) Suami tidak boleh mencucuk sesuatu kerana kononnya anak itu akan lahir dengan bibir sumbing atau terkena kenan.
5) Wanita yang bakal menjadi ibu tidak dibenarkan memaki, memahat, mengail atau menyembelih ayam, atau binatang ternakan lain. Jika tidak, anak yang bakal lahir mungkin bibir terbelah atau mendapat kecacatan lain pada anggotanya
6) Ibu bapa juga dilarang menyembelih binatang-binatang ternakan, apalagi memburu. Kalau tidak, anaknya akan dilahirkan cacat atau hidungnya berdarah dan mempunyai perangai seperti haiwan tersebut.
7) Ibu mengandung juga tidak boleh melangkah atau memijak anjing ataupun kucing yang sedang tidur. Ini kononnya akan menyebabkan mata anaknya tertutup seperti mata anjing atau kucing yang sedang tidur itu
8) Keluarga atau orang yang mengandung tidak boleh menyeksa atau membunuh binatang. Ibu yang mengandung juga tidak boleh terperanjat atau mengenangkan sesuatu benda keterlaluan. Sekiranya ini terjadi, anak dalam kandungan akan terkena kenan atau cacat.
9) Orang yang mengandung kalau mengikuti betul-betul akan pantang yang dikenakan, tidak boleh memotong muncung ikan kononnya kelak anak mereka akan sumbing.
10) Dilarang juga wanita yang hamil mengingatkan sesuatu berlebih-lebihan,akibatnya nanti anak yang dilahirkan bersifat kenan atau cacat.

Dipetik dari website www.academia.edu

Sistem Melayu Yang Layu

Kawan aku budak Melayu,pernah duduk negara Mat Saleh.Mula mula datang mmg mcm rusa masuk kampung.Kena salji sakit berhari-hari.Tapi bila dah lama duduk sana,dah boleh sesuaikan diri,dia boleh survive dan berjaya.Boleh kuli kan mat saleh,boleh kawin minah saleh.Ini bukan contoh Melayu berjaya,tapi contoh kalau engkau duduk dikalangan org org yg maju,sistem yg maju berlandaskan kualiti dan merit,engkau boleh jadi setanding mat saleh.Tapi bila engkau duduk dlm sistem Melayu yang suka pilih kasih,tak suka idea baru,suka sangka buruk,suka mengejek,suka mengherdik,tak suka berlainan pendapat,kreativiti engkau akan mati.Inilah hidup Melayu.Sapa yang pernah duduk oversea,berniaga atu bekerja sure ada pengalaman.

GST Melayu

Kalau GST naik 30%, apa yang Melayu boleh buat? time puasa pun engkau tak boleh berjimat...

Budak Melayu Lidah Kelu

Kebanyakan budak Melayu bila job interview tak reti bercakap.Bukan pasal bahasa Malaysia atau Inggeris,tapi mereka tak reti nak suarakan pendapat sendiri.Mereka tak dilatih untuk free speech,speak your mind.Mereka banyak sangat diajar untuk mendengar,bukan untuk berfikir.Ini salah didikan,samada mak ayah atau sekolah,dua dua bersalah.

Melayu Macam Lalang

Org Melayu kena belajar untuk ada stand sendiri.Bukan mcm sekarang,ramai yang macam lalang,takde pendirian.Aku nak org Melayu secara khusus dan rakyat secara am tahu dan belajar tentang makna kebebasan berfikir,kebebasan berkehendak dan kebebasan bersuara.Orang Melayu ingat mereka sudah bebas berfikir,sebenarnya tidak.Mereka masih dikongkong dengan dogma dogma lama dan tertutup.Mereka dulu mungkin parti A, kemudian mereka ingat dengan menyokong parti B,mereka sudah berubah.Mereka hanya berpindah kumpulan atau ketua,mereka bukan suatu entiti bebas.Kehendak kepada kebebasan berfikir harus datang dari suatu prinsip dalaman yang kuat,dan sudah semestinya tidak akan datang dari kuliah subuh atau kuliah maghrib ustaz ustaz vcd.