Total Pageviews

Wednesday 27 May 2015

GENERASI GAMPANG

Dari segi maksud,Islam ni ugama damai.Tapi hidup Melayu kucar kacir.Tak pernah aku tgk Melayu cintakan kedamaian.Mereka tak peduli pun pasal pencemaran bunyi,pencemaran alam dan pencemaran bau.Mereka juga suka membuat kacau bilau.Tak boleh berdisiplin,tak patuh undang-undang dan tak gentleman.

Benda ni byk kali engkau dengar aku berleter sebab hari hari aku tengok ianya berlaku.Aku akan terus bercakap sampai aku tak boleh bercakap lagi.
Aku masih kelu,x tau dimana "connection" Melayu dengan Islam yg damai tu.Takkan aku nak suruh Melayu jadi kafir baru mereka boleh bertamadun.Aku meletakkan beberapa pihak sbg sumber benih benih manusia Melayu mengalami kegagalan.

1.Sistem pendidikan sekolah Melayu(termasuk adanya sekolah berunsur ugama)
2. Ustaz Melayu
3. Ibu bapa Melayu
4. Media Massa Melayu
5. Kerajaan dan parti-parti yang ramai Melayu.

Puak puak diatas ni bertanggungjawap melahirkan generasi Melayu gampang yang tak tahu cintakan alam,cintakan peradaban,cintakan ilmu dan cintakan kemanusiaan.Generasi gampang ni membesar dalam suasana cintakan huru hara,anarkis,selfish,corrupted soul.Mereka hidup dgn memuja kebodohan dan pemimpin gampang sama spt mereka.Mereka cintakan ketidakstabilan masyarakat dan perhambaan.Mereka bencikan suasana intelektual dan hidup memuja nafsu.Inilah yg berlaku skrg dan akan diteruskan selagi Melayu hidup dlm kepompong yg ada skrg.

No comments:

Post a Comment